Bank & FintechNyhet För dig som prenumerant

Varumärkesexperten: ”UBS stärker bilden som ansvarstagande bank”

”Uppköpet kan ses som en fråga om att rädda Schweiz varumärke som helhet och trovärdighet i varumärkeslöftet som en stabil bankstat,” säger Eva Ossiansson, varumärkesexpert på Handels i Göteborg.
Publicerad
Uppdaterad
Den schweiziska storbanken UBS köp av konkurrenten Credit Suisse räddar inte bara många bankkunder utan stärker även bilden av UBS som en ansvarstagande bank. Det säger Eva Ossiansson, varumärkesexpert och universitetslektor på Handelshögskolan i Göteborg, till Realtid.

Anders Frick

Det kostar motsvarande drygt 21 miljarder svenska kronor för UBS att köpa krisbanken Credit Suisse. Trots att budet är dubbelt så stort som UBS första bud är det ändå bara en fjärdedel av det marknadsvärde som Credit Suisse hade när börsen stängde i fredags. Frågan är hur affären påverkar UBS varumärke?

tests

00000000

000000

000000

000000

Har du redan ett konto.

Teckna premiumabonnemang

Månad
299
kronor per månad

Ex moms
Registrera med företagsmejl

Mest populär
Helår
274
kronor per månad

Betala 3 289 kr per år
och spara 299 kr

Team

Medlemskap till hela företaget.
Få upp till 50% rabatt>>

Det här får du som medlem

  • Tillgång till allt vårt Premium-innehåll på Realtid.
  • Nyheter, analyser, granskningar och reportage för beslutsfattare.
  • Krönikor, och analyser från ledande profiler.
  • Bli en del av vår community.

Så här fungerar Premium

  • Betala per månad eller år.
  • Säg upp enkelt när du vill.
  • Välj mellan kort, Klarna eller företagsfaktura som betalningsalternativ.
  • Läs fullständiga villkor här.

Frågor?

Annons