Europas största ekonomi möter en allvarlig kris på arbetsmarknaden när välbetalda industrijobb minskar i snabb takt.
Tyska industrijobb minskar: "Mycket oroväckande"
Mest läst i kategorin
Landets arbetslöshet, som låg på rekordlåga 4,9 procent 2019, har nu stigit till 6 procent. Trots att det är under genomsnittet för eurozonen, varnar experter för att den sanna bilden är mörkare än vad siffrorna visar, uppger Financial Times.
Minskar personalstyrkan
Landets viktigaste industrier, särskilt bilbranschen, pressas av höga energipriser och en långsam övergång till elbilar. Elbilar kräver dessutom mindre arbetskraft och enklare teknik jämfört med bensindrivna fordon, vilket har lett till färre jobb.
Volkswagen har nyligen meddelat att de överväger att minska personalstyrkan och till och med stänga fabriker, något som aldrig tidigare hänt i företagets historia.
Även leverantörer till bilindustrin har drabbats hårt. En undersökning visar att 60 procent av dem planerar att minska sin tyska arbetsstyrka inom fem år.
Experten varnar
Utöver bilindustrin har stora företag som SAP, Bayer och Continental tillsammans annonserat över 55 000 jobbnedskärningar hittills i år.
Bernd Fitzenberger vid Institutet för arbetsmarknadsforskning beskriver situationen som ”mycket oroväckande”.
Han varnar för att Tyskland riskerar en tvådelad arbetsmarknad, där välbetalda industrijobb ersätts med lägre betalda tjänster inom barnomsorg, vård och utbildning.
Omskolar arbetskraft
Samtidigt försöker företag undvika direkta uppsägningar genom att erbjuda generösa avgångsvederlag eller omskola sin personal. Continental har till exempel öppnat ett utbildningscenter för att omskola bilindustrins arbetare inom nya områden som robotteknik och logistik.
Med en växande arbetskraft på över 46 miljoner människor är jobbtillväxten i Tyskland fortfarande stark, men de nya jobben betalar ofta sämre än de som försvinner.
Detta riskerar att skapa ökande inkomstskillnader och en försvagad ekonomi, skriver Financial Times.
Läs även:
Tyskland i kris: Kan Sverige ge hopp? Realtid
IG Metall kan inte inleda strejk mot Volkswagen förrän slutet av november. Realtid
Trots pressad ekonomi vill tyskarna arbeta mindre. Realtid
Rekordlågt förtroende för Tysklands ekonomi. Realtid