Kartläggningen bygger på kundernas egna omdömen och sammanlagt ligger över 2,3 miljoner svar från kundundersökningar till grund för resultatet. Insamlingen av data har pågått under hela 2022. Det framgår av ett pressmeddelande.
Trots kristider – här är bolagen som hyllas av kunderna
Mest läst i kategorin
– De krispräglade tider som vi lever i ställer kundupplevelsen på sin spets. Det är viktigare än någonsin att satsa på en bra kundupplevelse – ett engagerat bemötande, enkelhet, bra uppklarningsgrad, stor kunskap och kort svarstid. Clas Ohlson, Öresundskraft och Unionen utmärker sig tydligt på den punkten. För att nå dit är det avgörande att strategiskt och datadrivet arbeta med att mäta kundernas upplevelse och sedan analysera data och agera på resultatet för att hela tiden bli bättre, säger Ulrika Jonsson, vd på Brilliant Future i en skriftlig kommentar.
Brilliants löpande undersökningar visar även att organisationer som har ett högt medarbetarengagemang har fler lojala kunder än de organisationer som har ett lågt medarbetarengagemang. Engagerade medarbetare skapar lojala kunder, vilket påverkar resultatet på sista raden.
Hela listan – organisationerna som levererar bäst kundservice i sin bransch:
Bank
1. BNP Paribas Personal Finance
2. Avanza
3. Nordax
Energi
1. Öresundskraft
2. Dalakraft
3. Skellefteå Kraft
Finansiella tjänster
1. Tietoevry
2. Lendo
3. Preem
Försäkring
1. Länsförsäkringar Jämtland
2. Länsförsäkringar Gotland
3. Dalarnas Försäkringsbolag
Handel
1. Clas Ohlson
2. Komplett
3. Webhallen
Kommun
1. Kristianstads kommun
2. Norrtälje kommun
3. Enköpings kommun
Förbund
1. Unionen Rådgivningen
2. Sveriges Ingenjörer
3. Vårdförbundet
Årets förändringsresa – organisationerna som har förbättrat sin kundservice allra mest under det gångna året:
1. Fora
2. Vision
3. Aimo Park