Finans Nyhet

Tom Dinkelspiel: Förstår inte att debatten om kickback-förbud riktas mot oss

Taggar i artikeln

Tom Dinkelspiel
Tom DinkelspielTom Dinkelspiel
Publicerad
Uppdaterad

Förbud mot kickbacks slår fel. Tvinga alla att öppet redovisa avgifterna för finansiella produkter istället, säger Tom Dinkelspiel, styrelseordförande i Nordnet.

Annelie Östlund

I dag handlas såväl Nordnets som Avanzas aktier ned efter FI:s generaldirektör Erik Thedéens utspel i SVT om att myndigheten vill förbjuda fondprovisioner.

Såväl Nordnet som Avanza tjänar pengar på att ta en avgift vid försäljning av externa fonder, men eftersom ingen av nätbankerna tillhandahåller rådgivning menar båda att det inte kan uppstå några intressekonflikter.   

– På plattformar som Nordnet väljer man själv vilka produkter man vill köpa. Därför kan jag inte förstå att debatten om kickback-förbud riktas mot oss, säger Tom Dinkelspiel, styrelseordförande i Nordnet och företrädare för nätbankens största ägare Öhman.

Annons

Han påpekar att Nordnet dessutom är helt transparent vad gäller avgifter.

– Den som köper en fond via vår plattform ser en ”knapp” som det står ”kostnadsredovisning” på. Trycker man på den får man information om avgiften och hur stor del av den som tillfaller Nordnet. Kunden kan även simulera hur stor avgiften blir vid olika utfall för fonden.

Att fondbolaget och distributören delar på fondavgiften tycker Tom Dinkelspiel inte är särskilt konstigt.

Annons

– Det är inte konstigare än att såväl ICA-handlaren som bonden har kostnader för mjölken som säljs på ICA och båda parter får en del av det som kunden betalar. Skillnaden är att vi på Nordnet är supertransparenta och visar exakt hur mycket som går fondbolaget och hur mycket som går till oss.

Men problemet med intressekonflikter existerar. Vore det inte enklast att förbjuda kickbacks rakt av så uppstår inga frågetecken?
–Det finns en risk att ett förbud skulle öka incitamentet för branschen att framför allt erbjuda egenproducerade produkter. De kan säkert vara bra men det är inte säkert att de är bäst. Man slipper problem med kickbacks – vinsten uppstår bara i en annan del av banken eller i en annan del av försäkringsbolaget. Men en sådan utveckling är inte bra för kunden.

Hur föreslår du att intressekonflikter ska hanteras?
– En lösning kan vara att förbjuda kickbacks i rådgivningssituationer och låta företag ta betalt för rådgivningen. Men den bästa lösningen tror jag är att tvinga alla att öppet redovisa vad man tar betalt för olika produkter. Det sker inte idag. Ju högre transparens, desto bättre för kunden. Och då kan kunden själv välja. 

Annons

Annons