Finans Nyhet

Telekomexperten:  ”Förmodligen en av Telenors dummaste affärer”

Taggar i artikeln

Global Connect Telenor
Mats Roesgaard Sjödin, chefredaktör, Telekomnyheterna. Foto: Telekomnyheterna, Bakgrundsfoto: TelenorMats Roesgaard Sjödin, chefredaktör, Telekomnyheterna. Foto: Telekomnyheterna, Bakgrundsfoto: Telenor
Mats Roesgaard Sjödin, chefredaktör, Telekomnyheterna. Foto: Telekomnyheterna, Bakgrundsfoto: Telenor
Publicerad
Uppdaterad

Enligt telekomexperten och chefredaktören för Telekomnyheterna Mats Roesgaard Sjödin kan Telenors avyttring av Open Universe, som han beskriver som en ”misshandlad guldklimp”, vara en av Telenors dummaste affärer.

Marlene Sellebraten

Tidigare under onsdagen avviserade EQT-ägda Global Connect att bolaget förvärvar Telenor Sveriges kommunikationsoperatör (KO) Open Universe samt operatörens villafibertillgångar i Sverige för tre miljarder kronor. Affären, som kom som en blixt från klar himmel, saknar logik, anser telekomexperten och chefredaktören för branschnyhetsbrevet Telekomnyheterna Mats  Roesgaard Sjödin

– Ur mitt perspektiv är det förmodligen en av Telenors dummaste affärer. Bolaget kämpar i sin värsta motvind någonsin med kundtapp över nästan hela linjen och då säljer man den verksamhet som säkerställer någonstans runt 100 000-150 000 egna bredbandskunder, skriver Mats Sjödin i en krönika.

Han fortsätter:

Annons

– Hela logiken med att man som nätoperatör har en egen KO-verksamhet är att man säkrar intäkter från hela värdekedjan samtidigt som man säkerställer att en majoritet av kunderna i nätet väljer ens egna varumärken. Nu tappar Telenor denna fördel i de 200 000 portar som man säljer till IP-Only.

Utöver att Global Connect tar över cirka 200 000 portar i Open Universe så ingår även egengrävd villafiberinfrastruktur till cirka 14 000 villafiberabonnenter i förvärvet.

Mats Sjödin tror att affären kommer inte bara att innebära en högre churn för Telenor i de aktuella näten utan även ökade kostnader ”för att återta dessa kunder som redan fanns säkrade”.

Annons

 – Man kan likna den här affären med att Telenor har valt att sälja sin höftled för att få in pengar, så istället för att springa får man nu halta runt på marknaden, skriver Sjödin.

Global Connect ökar därmed sin befintliga konsumentkundbas i Sverige till totalt cirka 535 000 svenska hushåll. Telenor säger att de nu avser att enbart fokusera på slutkundsaffären.

Enligt Mats Sjödin har norska Telenor inte riktigt förstått sig på den svenska KO-marknaden, inte heller vikten av Open Universe för Telenors verksamhet i Sverige.

Annons

 – Enligt mina källor har verksamheten varit en rejält misshandlad guldklimp inom Telenor. Och förhoppningsvis får de ett bättre hem hos IP-Only, avslutar  Roesgaard Sjödin.

Annons