Realtid

Swedbanks it-strul nu löst: ”Vill inte gå in på orsaken till problemen”

Swedbank
Felmeddelanden på Swedbanks hemsida. Foto (bakgrund): TT
Anders Frick
Uppdaterad: 01 nov. 2021Publicerad: 01 nov. 2021

Nu fungerar kortbetalningar och Swish igen för Swedbanks och Sparbankernas kunder. Problemen som uppstod i morse löstes vid 12-tiden idag.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Förmiddagen innebar ett hektiskt arbete för Swedbanks it-personal, då inga kunder kunde logga in på sin internetbanktjänst, betala med kort eller Swish. 

Även kunder till Nordea och ICA-banken drabbades i viss utsträckning, men det är oklart om dessa problem var relaterade till Swedbanks it-strul eller inte.

Vid 12-tiden idag, måndag, meddelade Swedbank att problemen var lösta.

– Ja, nu ska allt vara löst, och vi beklagar verkligen de problem som våra kunder har haft nu under morgonen, säger Ralf Bagner, presskommunikatör på Swedbank, till Realtid.

Han vill inte svara på om it-problemen har någon koppling till utpressningsattacker, om det hänger ihop med omställningen till vintertid, eller om det är någonting annat som ligger bakom.

– Nej, vi vill inte gå in på orsaken till problemen, utan konstaterar bara att de nu är lösta, säger Ralf Bagner.

 

 

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS