Tema: 
”Jag har mandat att växa hur mycket som helst”, säger WSP:s Europachef, svensken Magnus Meyer. Foto: WSP/Sandra Birgersdotter.
”Jag har mandat att växa hur mycket som helst”, säger WSP:s Europachef, svensken Magnus Meyer. Foto: WSP/Sandra Birgersdotter.
M&A

Svensken som ska uppfylla WSP:s aggressiva tillväxtmål

Den svenska Europachefen Magnus Meyer på teknikkonsultjätten WSP har mandat att göra fler förvärv – så många han bara kan.

Sverker Brundin
Uppdaterad 2020-03-29
Publicerad 2020-02-21

Konsultjätten WSP, med verksamhet på samtliga kontinenter, har en mycket uttalad M&A-agenda. Företaget vill vara topp tre på samtliga delmarknader.

– Sedan 2012 har vi växt i alla världsdelar. Vi har allokerat kapital för att växa nästan överallt, möjligen undantaget Afrika, säger svensken Magnus Meyer, Europachef och med i den globala koncernledningen. 

WSP är konsulter inom bygg, konstruktion, energi, samhällsbyggnad, miljö och transport.

Magnus Meyer ansvarar för 8 000 anställda. Det är hälften av de 16 000 som totalt arbetar i Europa. Den andra hälften utgörs av WSP Storbritannien, som körs för sig. Målet är att sammantaget vara över 20 000 personer i Europa till 2021 och Magnus Meyer samarbetar med den brittiska WSP-chefen om att få ihop de ytterligare 4 000 som saknas.

– Tidigare körde jag dubbelt som Europa- och Sverige-vd. Men vi har växt verksamheten så kraftigt att det inte längre fungerar, säger Magnus Meyer.

– Jag har mandat att växa hur mycket som helst, men alla förvärv ska godkännas i styrelsen. Vi tittar på var det är rimligt att globalt allokera kapital på ett bra sätt.

Magnus Meyer började som Sverige-vd för sex år sedan och har varit Europachef sedan två år tillbaka. Bara under hösten förvärvade WSP Europa två bolag, danska Orbicon (med verksamhet på både Grönland och Island) och nederländska Lievense.

– Vi köper 3-4 bolag varje år. Norge etablerades 2015. Där har vi köpt tre bolag och har nu 600 anställda. I Finland har vi sedan 2015 köpt 3-4 bolag och i Sverige har vi köpt 2-3 bolag om året.

I Sverige är nettotillväxten ovanligt hög, med 5-10 procents organisk tillväxt per år. Det sker 1 000 nyanställningar varje år och nettorekryteringen är 400. Det är så högt att WSP inte behöver leta förvärv i Sverige ur det perspektivet. Dessutom är Sverige väldigt dyrt, liksom övriga Norden. Det är pådrivet av en stark konsolideringstrend. WSP:s konkurrenter som Sweco, Afry (tidigare ÅF), Tyréns och Projektengagemang växer också snabbt och alla har en tydlig uppköpsagenda.

– I grunden är Norden en stark marknad, vilket drivs av en kraftig urbanisering. Huvudstadsregionerna i Norden tillhör Europas snabbast växande. Även Göteborg och Malmö har relativt stark tillväxt. 

När WSP tittar på värderingsmultiplarna i Norden är de i ett globalt sammanhang extremt höga. 

–  Sweco är mycket högt värderade ur ett globalt perspektiv. I den här branschen är det ett av världens högst värderade bolag.

Därför tittar Magnus Meyer i första hand på bolag i övriga Europa.

– Vi kommer norrifrån och går söderut. Vi etablerade oss i Spanien via förvärv för snart två år sedan. Där har vi en stark bas nu.

I och med att Håkan Danielsson den 1 januari tillträdde som Sverigechef innebär det mer tid över för Magnus Meyer att analysera potentiella uppköpskandidater.

– M&A är en stor del av det jag har jobbat med i hela min karriär, säger han.

Magnus Meyer har en bakgrund från den transaktionsintensiva fastighetsbranschen och är utbildad civilingenjör (väg och vatten) på KTH. 

WSP som företag har en brokig bakgrund, på grund av uppköp, som förklarar vissa frågetecken i organisationen. Huvudkontoret ligger i Montreal i Kanada och bolaget är noterat på Torontobörsen, under 2019 ökade aktiekursen med 54,5 procent. 

Namnet kommer från uppköpet av brittiska WSP 2012 för 442 miljoner dollar. Det kanadensiska bolaget hette Genivar, men hela koncernen bytte 2014 till WSP. En anledning är att Genivar var inblandat i en korruptionsskandal i Kanada, enligt en artikel i Financial Post (2013). Magnus Meyer hänvisar istället till att WSP är mer känt som varumärke.

– Det var 2012 som den stora tillväxtresan accelererade. När jag kom in för sex år sedan var vi 14 000 anställda, nu är vi 50 000.

Men det räcker inte. Magnus Meyer jämför med revisionsjättarna som har 150 000-200 000 personer anställda globalt. 

– Och exempelvis revisionsbranschen är inte större än ingenjörsbranschen. Tvärtom är vår bransch mångfalt större.

Magnus Meyer hävdar att det är lättare att få igenom uppköp som en global aktör. Många mindre bolag har svårt att hänga med i internationationaliseringstrenden. 

Som de flesta arbetar WSP med rådgivare i samband med M&A, men bolaget arbetar först och främst med sitt eget M&A-team. Detta sitter i Kanada och ger stöd globalt. Magnus Meyer har också hjälp av ett Europateam med bas i Sverige.

Av de 8 000 i WSP Europa arbetar 4 300 personer i Sverige som därmed har stor tyngd.

– WSP Sverige är en väldigt stor del av verksamheten i Europa. Den har också en stor påverkan globalt. Det är både av historiska skäl och kopplat till vad vi är duktiga på, inte minst vad gäller hållbarhet, säger Magnus Meyer.

– Vi är nu över 1 000 miljökonsulter i Norden. Det gör oss till en av de absolut starkaste på miljö och hållbarhet.

I Sverige finns flera kompetenscentrum, centre of excellence, som ger stöd åt WSP globalt. 

Sverige blev en del av koncernen 2001 när (brittiska) WSP köpte börsnoterade J&W (Jacobson & Widmark), grundat 1938. Året innan hade J&W köpt upp KM, Kjessler & Mannerstråle.

– Den sammanslagningen skapade Sveriges största teknikkonsultföretag. I samma veva bildades nuvarande Sweco.

– Det var Öresund-sfären som var drivande i att sälja till WSP. Det blev i sin tur startpunkten på internationaliseringen av WSP.

Nuvarande WSP har samma adress som gamla J&W. Och trots att J&W fusionerades med WSP för 19 år sedan lever namnet kvar på sina håll. Inte minst i lönesystemet, där domänen fortfarande är jw. Det visar att integration trots allt tar tid.

215,5 miljarder kronor i omsättning

Av den senaste finansiella rapporten, från det tredje kvartalet, framgår att WSP under det senaste året har ökat intäkterna med 14,4 procent. Vinsten har samtidigt ökat 19,2 procent. WSP rapporterar helåret och fjärde kvartalet 2019 den 27 februari.

2018 hade WSP intäkter på 7,9 miljarder kanadensiska dollar, motsvarande 215,5 miljarder kronor. Justerad EBITDA (vinst) uppgick till 660 miljoner kanadensiska dollar, motsvarande 18 miljarder kronor. 

Företagets största geografiska marknad intäktsmässigt är Amerika (nord- och syd undantaget Kanada), på 41 procent. Därefter följer Europa, i redovisningen klumpar WSP ihop Europa med Indien och Afrika till EMEIA, som står för 30 procent av intäkterna. Kanada är 15 procent och Asien och resten av världen 14 procent.

Förutom de tyngsta länderna i Europa – Storbritannien och Sverige – finns WSP i 12 ytterligare länder på kontinenten.

Topp fyra teknikkonsulter 2019 globalt:
  1. Jacobs, USA
  2. Power China (Power Construction Corporation of China), Kina
  3. AECOM, USA
  4. Wood, Storbritannien

Källa: ENR (Engineering News-Record).

Topp fem teknikkonsulter i Europa 2018:
  1. Jacobs, USA
  2. SNC-Lavalin, Kanada
  3. WSP, Kanada
  4. Sweco, Sverige
  5. Wood, Storbritannien

Källa: ENR (Engineering News-Record).

Topp fem teknikkonsulter i Norden 2019:
  1. Afry (f.d. ÅF Pöyry)
  2. Sweco
  3. WSP Sverige
  4. Sigma Group
  5. Ramboll Sverige

Källa: Innovationsföretagens rapport Branschöversikten.

Tema: 

Platsannonser