Finans Nyhet

Svenska Direkt inte till salu

Publicerad

Danska Ritzau köper konkurrerande Nyhetsbyrån Direkt av norska Infront. Men i Sverige ska Direkt fortsätta hålla Six på plats.

Danska Ritzau köper Nyhetsbyrån Direkts verksamhet i Danmark av norska ägaren Infront och slår ihop verksamheten med egna RB Börsen med omedelbar verkan. Det framgår av ett pressmeddelande.

I morse hade Danmark två nationella konkurrerande tjänster för finansiella nyheter. Vid lunchtid fanns bara en.

Enligt Infronts koncernchef Kristian Nesbak var konkurrensen destruktiv mellan Direkt och Ritzaus tjänst RB Börsen.

Annons

– Ingen tjänade pengar, säger han till Realtid.se.

Därför är samgåendet ”logiskt”. Men den svenska verksamheten i Nyhetsbyrån Direkt vill han inte sälja.

– I Sverige finns det bara en bra finansiell nyhetsbyrå: Nyhetsbyrån Direkt. De är av stort strategistk intresse för oss. Och de går bra.

Annons

Infront köpte Nyhetsbyrån Direkt av Bisnode 2008. Bisnode ägs av Ratos och Bonniers.

Priset är hemligt. Kristian Nesbak vill inte berätta hur mycket han gav då eller hur mycket han får nu.

– Nej, jag vill inte gå ut med det. Men det var bra – annars hade vi inte gjort det.

Annons

Bisnode skulle ”fokusera sitt erbjudande kring kärnverksamheten”, hette det.

Hos Infront fick Direkt istället en ägare med tusentals egna terminaler ute hos kunderna på finansmarknaden.

De flesta finansiella nyhetstjänster ägs av sina distributörer – som vill ha ensamrätt på tjänsterna. Så gjorde inte Infront.

Tidigare hade Six monopol på Direkt. Nu kom alla åt de snabba, korta telegrammen: Bloomberg, Thomson Reuters, Millistream, Factset, och Interactive Data tog med Direkt i sina betalterminaler.

Utan Direkt gick Six istället ihop med Nyhetsbyrån Ticker.

Men Kristian Nesbak på Infront räknar inte längre Six som en konkurrent – de är för små, säger han och hänvisar till en årlig topplista som pr-byrån Hallvarsson & Halvarson gör genom att fråga kunderna: finansiella aktörer och börsbolag.

Han drar slutsatsen att Direkt har ett ointagligt försprång i Sverige jämte Bloomberg och Reuters.

Så vad blir nästa strategiska drag?

– Svår fråga. Ingen kommentar.

Fortsätter konsolideringen?

– Vi får se.

Hur vill du förändra Direkt?

– Vi ska hela tiden bli snabbare och bättre, och nå fler användare.

Annons