Spelbranschens nya Muskedunder

<pufftextlänk>Fumliga mellanhänder och piratkopieringen har sporrat datorspelsförläggare att hitta nya alternativa distributionskanaler. Spelbranschens svar på iTunes är en öppning för små oberoende spelföretag. </pufftextlänk>Realtid.se har träffat Magnus Alm och hans kompanjoner på Muskedunder Interactive i Göteborg.

Uppdaterad 2016-02-16
Publicerad 2006-09-01

Spelbranschen har vuxit upp. Gårdagens datanördar driver idag internationella spelföretag. De som satsade på rätt kort har blivit orubbliga industrijättar medan andra slagits ut av det kyliga företagsklimatet. Utifrån kan branschen både se feg och inavlad ut, men under ytan väntar unga, påhittiga indieutvecklare på rätt tillfälle att krypa ut ur sina hålor.

En av dessa indieutvecklare som har allt att vinna på de nya distributionsmöjligheterna är nystartade Muskedunder Interactive. På bara några veckor har deras hemsida stormats av hundra tusen unika besökare. Anledningen varför stavas Ninja Loves Pirate.

– Ninja Loves Pirate är vår första stora titel. Innan dess har vi mest tagit på oss reklamjobb och arbetat en del med mobilspel, säger spelproducenten Magnus Alm.

Spelet har flera månader kvar i utvecklingsprocessen men har trots det redan vunnit pris för bästa demo i en spelutvecklartävling och nominerats som årets bästa svenska independentspel på Expressen Game Awards.

Är Ninja Loves Pirate ett prestigejobb för Muskedunder?

– Ja, det kan man säga. Det är spelet som ska sätta prägel på oss. Vi vill göra personliga, lekfulla titlar med mycket humor och med en japansk touch. Det handlar om att hitta leendet hos spelaren.

Muskedunder Interactive är en liten studio med tre fastanställda som alla samsas i ett och samma kontorsrum i Göteborg.

– Vi vill inte bli för stora. Då vill vi hellre hitta en större samarbetspartner bara så länge vi får fortsätta hålla en fast hand på våra projekt. De flesta av dagens spel är tekniskt avancerade, tar lång tid att utveckla och kräver mycket personal. Våra projekt utvecklas av ett litet gäng under en kortare period, och är därför inte lika ekonomiskt riskabla.

På mindre spelföretag kan alla beslut snabbt fattas på marknivå istället för att fastna i byråkratiska bromsklossar.

Hur är dagens klimat för svenska spelföretag?

– Ganska bra tycker jag. Oftast möts man av en öppen attityd. Det största problemet med indieutvecklare är att de har noll affärstänk. De företag som överlever är de som behåller sina varumärken istället för att sälja dem vidare.

– För oss är det långt mer viktigt att etablera ett varumärke än att dra ett par snabba miljoner. Vi tänker mer långsiktigt än så, inflikar Patrik Liljencrantz, grafiker och programmerare.

Är det en myt att det är svårt att komma in i branschen?

– Det är egentliga inga problem att få in en fot i spelbranschen. Tröskeln är ganska låg och mycket av det som släpps är skit. Men för att bli finansierad krävs det att man har något ordentligt att komma med.

Hur vill ni ge ut spelet? På skiva eller via nedladdning?

– Xbox Live Arcade är en fantastisk plattform för enkla spel som har kortare livslängd. Det vore en utmärkt portal för vårt spel, säger speldesignern Jimmy Öman.

– Samtidigt skulle det vara kul att se sin box i spelhyllan. Det är väl en prestigegrej, svarar Patrik.

– Men förläggarna tar större bit av kakan när det kommer i låda, kontrar Magnus och menar att det är billigare för alla parter med alternativ distribution.

Xbox Live Arcade har blivit en stor succé för Microsoft och lockar allt förläggare som vill skära ned på de höga produktionskostnaderna. Nedladdningstjänsten har också gjort ett bestående intryck på Sony och Nintendo som båda håller på att utveckla liknande tjänster åt sina kommande tv-spelskonsoler.

– Just nu förhandlar vi med flera olika utgivare. I värsta fall kan vi tänka oss att själva ge ut spelet men det skulle kännas skönt att kunna lämna över det området till ett större förlag.

Branschen står i ett paradigmskifte. Nedladdningstjänster som Steam och Xbox Live Arcade kan bli lika betydande för spelindustrin som mp3-revolutionen och Itunes-tjänsten är för musikindustrin. Och längst fram på vågen står de små spelföretagen.

Jimmy Håkansson

frilansjournalist

redaktionen@realtid.se

Platsannonser

Här är finansbolagen och advokatbyråerna som har fått mest i coronastöd
118 miljoner fördelades i branschen. Läs kommentarerna från de som fick mest.

Logga in