SJ:s biljettkaos: Inte ens kundtjänst kan boka biljetter

Taggar i artikeln

SJ
I sociala medier klagar många på SJ, som skyller de tekniska problemen med biljettförsäljningen på en underleverantör
Publicerad
Uppdaterad

Vid midnatt släppte SJ julens tågbiljetter – men trots att SJ i förväg utlovat att webbplatsen skulle klara anstormningen så höll varken sajt eller mobilapp för trycket. Nu kan inte ens SJ:s egna medarbetare boka biljetter, samtidigt som SJ skyller problemen på sin underleverantör.

Anders Frick

Strax efter midnatt gjorde SJ det möjligt att boka julens tågbiljetter. Samtidigt klappade dock biljettbokningen ihop och det gick inte att boka någonting – trots att SJ i somras lanserade en helt ny webbplats. Nu skyller SJ problemen på en underleverantör.

”Vår underleverantör arbetar för att åtgärda störningarna så snabbt som möjligt. Vi hoppas att så snart som möjligt kunna återgå till normal drift igen”, skriver SJ på sin webbplats och i appen.

Igår utlovade SJ:s presskommunikatör Jonas Olsson för DN att SJ skulle klara av anstormningen: ”Vi känner oss lugna. Vi har i grund och botten en väldigt stabil sajt”, sa han då till DN.

Annons

Så blev det dock inte, och förklaringen är det ovanligt höga intresset för att boka biljetter för perioden jul, nyår och fram till mitten av mars.

– När vi gjorde motsvarande släpp förra året så hade vi 6500 besök under den första timmen, men i natt hade vi 46500 besök första timmen och det klarade inte riktigt systemet, så tyvärr var det många som inte klarade av att genomföra sina biljettköp, säger Tobbe Lundell, presschef på SJ, till Sveriges Radio, och tillägger att han ber alla biljettköpare om lite tålamod.

Det hjälper inte heller att ringa SJ, för inte ens den egna kundservicen kan boka biljetter.

Annons

– Vi kommer inte in i våra system heller, så alla som vill boka en biljett får helt enkelt ringa senare, säger en kundtjänstmedarbetare när Realtid provringer på onsdagsförmiddagen.

Uppdatering: Även på onsdagseftermiddagen var det fortsatt stora problem, och enligt SJ:s Jonas Olsson så pågår SJ:s dialog med IT-leverantörerna.

– Vi har fortsatta problem och har inte fått någon prognos för när felen kommer att vara lösta. Vi kan dock se att en del resebokningar går igenom, vilket vi är glada över, men beklagar samtidigt alla de som inte kan boka sina resor, säger Jonas Olsson till Realtid på eftermiddagen.

Annons

Han passar även på att dementera ett rykte om att SJ skulle ha genomfört någon form av systemuppdatering under den gångna natten.

– En av de åtgärder som vi gjorde inför nattens biljettlansering var att städa bort alla planerade uppdateringar, så det finns ingen sanning bakom att någon slags uppdatering skulle ha genomförts i natt, säger Jonas Olsson.

Annons