Finans Nyhet

Så ska SJ lösa problemen med bokningssystemet: ”Goda nyheter”

Taggar i artikeln

SJ
Publicerad
Uppdaterad

Nu kommer lösningen på SJ:s problem med biljettbokningar som låser sig. I veckan lanserar SJ en ny webbplats och nästa år byts bokningssystemet ut helt.

Anders Frick

”Bokningen är låst. Har du öppnat bokningen på en annan enhet eller på SJ:s hemsida behöver du stänga bokningen där. Annars tar det 30 minuter innan bokningen låses upp”. Det är ett vanligt felmeddelande som dyker upp för resenärer som vill omboka eller avboka sin tågbiljett i SJ:s app. Problemet har funnits i flera år – men det är ingen bugg utan en finess.

– Grundfunktionen med att bokningen låser sig är för att säkerställa att ingen annan är inne samtidigt och kan ändra i bokningen, säger Martina Nord, presskommunikatör på SJ, till Realtid.

SJ är väl medvetet om att funktionen då och då skapar viss frustration hos resenärerna och har nu tagit fram en lösning i två steg. Först lanseras en ny webbplats och därefter ett helt nytt bokningssystem.

Annons

– Den här veckan lanseras vår nya sajt sj.se och där har vi sett över problemet med att en bokning kan låsa sig. Funktionen kvarstår visserligen, men risken för att kunden själv låser sin bokning minimeras på den nya sajten, säger hon.

SJ, som nyligen beställde 25 nya snabbtåg från Alstom, har initierat ett större it-arbete som bland annan innefattar ett byte av det underliggande bokningssystemet.

– Vi kommer löpande utvärdera och se över fler eventuella förbättringar. Under nästa år kommer vårt bokningssystem bytas ut helt och med det ska problemet med låsta biljetter vara löst, säger Martina Nord.

Annons

Annons