Sesamy, Acast, Realtid
Sesamy säljer e-böcker och ljudböcker men har ingen prenumerationsmodell. Istället är det styckvis försäljning som gäller – något som Karl Rosander och Måns Ulvestam menar är bättre för alla.
Samarbete

Sesamy: "Vi skiljer oss från alla befintliga aktörer"

De utvecklade ett ekosystem för poddar men tror inte längre på prenumerationer. I stället satsar grundarna av Acast på styckvis försäljning av e-böcker och ljudböcker i bolaget Sesamy, som nu flyttar in här på Realtid.

Publicerad 2021-10-15

Karl Rosander och Måns Ulvestam startade Acast 2013 och lanserade året efter en mobilapp för alla podcastlyssnare. Succén lät inte dröja och senaste verksamhetsåret omsatte bolaget över 200 miljoner kronor. Grundarna har dock lämnat Acast och dragit vidare till en ny satsning med namnet Sesamy.

Sesamy säljer e-böcker och ljudböcker men har ingen prenumerationsmodell. Istället är det styckvis försäljning som gäller – något som Karl Rosander och Måns Ulvestam menar är bättre för alla.

Från och med i dag kan ta del av Sesamys rekommenderade titlar här på Realtid. Sektionen ligger under Karriär i toppmenyn.

– För en författare så ger en såld bok hos oss fyra till sex gånger mer i fickan än vad författaren får via en streamingtjänst. Det finns ett fåtal, breda författare som blivit stora inom buffétjänsterna. För mer nischat innehåll med en avgränsad målgrupp så betyder prenumerationsmodellen däremot att innehållsskaparen får mindre betalt och därmed svårare att försörja sig. I slutändan utarmar det urvalet och valfriheten för konsumenten, säger vd Måns Ulvestam till Realtid.

Flattr är ju ett företag som redan 2010 försökte sig på mikrodonationer vilket delvis liknar styckvis försäljning, men de lyckades inte. Varför är Sesamy en bättre lösning?
– Jag brukar säga att ”Begging is not a business model”. Om man hänger upp sitt skapande på allmosor så blir det en högst osäker inkomst och ett icke oberoende skapande. Vi tror på transparens. Det här kostar boken, betala det och du äger den, säger Måns Ulvestam.

Vilken typ av innehåll går i dagsläget att köpa styckvis med er teknik?
– Ljudböcker och e-böcker. Det finns förstås redan lösningar för det, men vi har löst problemet med att du varit låst till en specifik teknik eller ekosystem. Våra böcker kan du lyssna på direkt i din podcastapp, eller i vilken app som helst som kan spela ljudfiler. Vi är också först i världen med att kunna erbjuda all svensk litteratur till Kindle, vilket inte ens Amazon tycks klara av att erbjuda. Och gillar du sen inte Kindle längre utan skulle föredra Kobo som e-boks läsare så flyttar du enkelt dina köp dit, säger Måns Ulvestam.

Framöver, vilken typ av innehåll kan man köpa styckvis mer av då?
– Det vi kommunicerat är nyhetsinnehåll som nästa innehållsvertikal vi tänker förbättra, säger han.

Ni vill alltså bli en konkurrent till Glimta, eller?
– Hur vår lösning fungerar vill jag inte berätta i dagsläget, men låt oss säga att vi skiljer oss från alla befintliga aktörer, säger Karl Rosander.

Jag som intervjuar er tycker att det är besvärligt att det krävs separata inloggningar för varje ny tidning som jag vill läsa. Kommer Sesamy göra livet lättare för sådana som mig?
– Din spaning är korrekt, det visar både våra undersökningar och sunt förnuft, säger Karl Rosander.

Hur fungerar er teknik, rent ”tekniskt”, så att säga?
– Vi har en mängd delkomponenter i vår mjukvara, men för att ta det enkelt så hostar vi filer hos oss, dessa konverteras till format som kunderna kan konsumera på olika plattformar, baserat på deras preferenser. Till detta kommer olika sorters betallösningar. Du kan betala en bok med Swish, Klarna eller hur du vill egentligen och sedan konsumera den hur du vill. Vi tror starkt på ett öppet ekosysstem, säger Måns Ulvestam.

Ni har hittills tagit in 45 miljoner i externt kapital, från GP Bullhound, Edastra samt Peter Dahlberg. Men hur går det ekonomiskt för er, hittills?
– Det kan vi tyvärr inte kommunicera, men vi är nöjda med responsen vi fått av våra kunder, säger han.

Framför er ser ni en värld där kunder kan välja mellan engångköp, ägande av digitalt innehåll, och prenumerationsmodeller där allt innehåll ingår. Ert fokus är då engångsköp – men hur ser det ut på kundfronten, vilken typ av kunder är mest intresserade av det?
– Vi är just nu stora inom två segment: Äldre kvinnor och yngre män. Det är spännande då dessa segment vid en första anblick är så diametralt motsatta, säger Måns Ulvestam.

Här hittar du Realtids nya boksektion>>

 

Platsannonser

Logga in