Trots att klimatmålen kräver ett skifte från väg till järnväg, fortsätter lastbilstransporterna att dominera. Samtidigt kämpar godstågsoperatören Green Cargo med sin lönsamhet.
Järnvägens kris hotar Sveriges klimatmål


Mest läst i kategorin
Green Cargo, som knoppades av 2001 från statliga verket Statens Järnvägar, svarar för nästan halva godstågstrafiken i Sverige.
Trots att de fått statlig miljökompensation på närmare två miljarder har bolaget gått med förlust nästan varje år i ett decennium, skriver Dagens Nyheter.
Missa inte: Banker ställs till svars för slopade klimatmål. Realtid
”Stå på egna ben”
Vd sedan 2023 är Henrik Dahlin och han har ett tydligt uppdrag.
”Att bygga ett bolag som klarar sig utan subsidier och kan stå på egna ben”, säger han till DN.

Det pressade ekonomiska läget för tågoperatören har gjort att man bland annat dragit in trafik på olönsamma sträckor.
Sedan 1989 har antalet stationer, så kallade taxepunkter där kunder kan skicka och ta emot gods, minskat från cirka 900 till 200. En minskning med nästan 80 procent.
Senaste nytt
”Kommersiella grunder”
”Det är inte vårt uppdrag att trafikera sträckor som inte är kommersiellt bärkraftiga. Vi
har inte ett samhällsuppdrag att täcka hela Sverige. Vi ska drivas på kommersiella
grunder”, säger Dahlin till DN.
Staten och EU har som mål att flytta över gods från lastbil till järnväg av klimatskäl.

Kinas nya tåg i tunnelbanan – i kolfiber
11 procent lättare än ett vanligt tunnelbanetåg och kräver 7 procent mindre energi att driva.
Sverige ser dock ut att missa samtliga klimatmål till 2045, enligt Naturvårdsverket som DN hänvisar till.
Transporterna står för en tredjedel av utsläppen och ifjol ökade utsläppen från vägtrafiken med 18 procent.
Vägtransporter ökar
”Det effektivaste sättet att få ner transportutsläppen är att använda järnväg. Den är
elektrifierad och har nästan inga utsläpp alls”, säger Bo-Lennart Nelldall, professor emeritus vid KTH där han varit verksam i deras järnvägsgrupp, till Dagens Nyheter.
Läs även: Miljardsektor på spel när Europa torkar ut. Realtid
Vägtransporter har länge ökat på tågens bekostnad, framför allt godstågstransporterna. I takt med att allt fler varor transporteras runt i landet har lastbil svarat för nästan all ökning sedan 1985.
Dubbelt så mycket gods körs på lastbil jämfört med godståg i dag.

Sveriges största bolag minskar utsläppen – och ökar vinsterna
Samtidigt pågår EU-förhandlingar om lättnader i hållbarhetskraven.

Journalist med fokus på näringsliv, ekonomi och internationella marknader. Tidigare på Viasat Sport och MTG.

Journalist med fokus på näringsliv, ekonomi och internationella marknader. Tidigare på Viasat Sport och MTG.