Realtid

Järnvägens kris hotar Sveriges klimatmål

järnvägens
"Det är inte vårt uppdrag att trafikera sträckor som inte är kommersiellt bärkraftiga", säger Green Cargos vd Henrik Dahlin. (Foto: Johan Nilsson/TT/Green Cargo)
Martin Stanler
Martin Stanler
Uppdaterad: 30 maj 2025Publicerad: 30 maj 2025

Trots att klimatmålen kräver ett skifte från väg till järnväg, fortsätter lastbilstransporterna att dominera. Samtidigt kämpar godstågsoperatören Green Cargo med sin lönsamhet.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Green Cargo, som knoppades av 2001 från statliga verket Statens Järnvägar, svarar för nästan halva godstågstrafiken i Sverige.

Trots att de fått statlig miljökompensation på närmare två miljarder har bolaget gått med förlust nästan varje år i ett decennium, skriver Dagens Nyheter.

Missa inte: Banker ställs till svars för slopade klimatmål. Realtid

”Stå på egna ben”

Vd sedan 2023 är Henrik Dahlin och han har ett tydligt uppdrag.

”Att bygga ett bolag som klarar sig utan subsidier och kan stå på egna ben”, säger han till DN.

järnvägens
Green Cargo har tvingats minska antalet stationer med 80 procent. (Foto: Johan Nilsson/TT)

Det pressade ekonomiska läget för tågoperatören har gjort att man bland annat dragit in trafik på olönsamma sträckor.

ANNONS

Sedan 1989 har antalet stationer, så kallade taxepunkter där kunder kan skicka och ta emot gods, minskat från cirka 900 till 200. En minskning med nästan 80 procent.

ANNONS

”Kommersiella grunder”

”Det är inte vårt uppdrag att trafikera sträckor som inte är kommersiellt bärkraftiga. Vi
har inte ett samhällsuppdrag att täcka hela Sverige. Vi ska drivas på kommersiella
grunder”, säger Dahlin till DN.

Staten och EU har som mål att flytta över gods från lastbil till järnväg av klimatskäl.

Kinas nya tåg i tunnelbanan – i kolfiber

11 procent lättare än ett vanligt tunnelbanetåg och kräver 7 procent mindre energi att driva.

Sverige ser dock ut att missa samtliga klimatmål till 2045, enligt Naturvårdsverket som DN hänvisar till.

Transporterna står för en tredjedel av utsläppen och ifjol ökade utsläppen från vägtrafiken med 18 procent.

Vägtransporter ökar

ANNONS

”Det effektivaste sättet att få ner transportutsläppen är att använda järnväg. Den är
elektrifierad och har nästan inga utsläpp alls”, säger Bo-Lennart Nelldall, professor emeritus vid KTH där han varit verksam i deras järnvägsgrupp, till Dagens Nyheter.

Läs även: Miljardsektor på spel när Europa torkar ut. Realtid

Vägtransporter har länge ökat på tågens bekostnad, framför allt godstågstransporterna. I takt med att allt fler varor transporteras runt i landet har lastbil svarat för nästan all ökning sedan 1985.

Dubbelt så mycket gods körs på lastbil jämfört med godståg i dag.

Sveriges största bolag minskar utsläppen – och ökar vinsterna

Samtidigt pågår EU-förhandlingar om lättnader i hållbarhetskraven.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Martin Stanler
Martin Stanler

Journalist med fokus på näringsliv, ekonomi och internationella marknader. Tidigare på Viasat Sport och MTG.

Martin Stanler
Martin Stanler

Journalist med fokus på näringsliv, ekonomi och internationella marknader. Tidigare på Viasat Sport och MTG.

ANNONS
ANNONS