Svensk gruv- och stålindustri tar kliv mot hållbarhet: Greeniron skeppar fossilfritt järn, Boliden automatiserar gruvdrift och Nordic Iron Ore återöppnar Blötberget.
Grön revolution i svensk stålindustri: "Kör dygnet runt"


Mest läst i kategorin
Den första leveransen av fossilfritt järn från Greeniron, bolaget vars största investerare är Wallenbergsfärens investmentbolag FAM, är redo att skickas ut.
Greeniron har på endast nio månader byggt världens första fullskaliga fabrik för fossilfria metaller i Sandviken – och siktar nu på global expansion.
Missa inte: Här planeras grön el för 700 000 hushåll – dygnet runt. Realtid
”Kan priskonkurrera med en masugn”
”Vi är i slutet av driftsättningen. Fabriken är färdigbyggd och nu går vi bara igenom kvalitetskontroller och certifieringssteg”, Greenirons vd säger Edward Murray till Dagens Industri.
Företagets unika teknik möjliggör fossilfri produktion genom vätgasreduktion, vilket gör att även restprodukter och industriavfall kan återvinnas.
”Vi kan priskonkurrera med en masugn, utan grön premie”, säger Murray och betonar att deras teknik gör större delen av världens järnmalm tillgänglig för grön ståltillverkning.
Läs även: Prisras på järnmalm – trots rekordimport från Kina. Realtid
Autonoma monstertruckar
Samtidigt tar Boliden (börskurs Boliden) stora steg inom automation i sin gruvdrift. I Aitik rullar nu 17 självkörande jättetruckar, varav elva redan är i drift, vilket effektiviserar produktionen och minskar slitaget på maskinerna.
”Vi kör normal produktion nu och i princip kör vi dygnet runt”, säger Rikard Mäki, som har jobbat med automationsprojektet sedan starten, till Dagens Industri.
Monstertruckarna tar varken lunchpauser eller raster, vilket ökar produktiviteten.
Åtråvärd järnmalm gör comeback
Samtidigt i Dalarna förbereder sig Nordic Iron Ore för att återuppta järnmalmsbrytningen i Blötberget. Med ny teknik och prospektering hoppas företaget utöka fyndigheten från dagens 65 miljoner ton mineraltillgångar.
”Vi ser en ökande efterfrågan på högkvalitativ järnmalm”, säger vd Ronne Hamerslag till Dagens Industri.
En fullt utvecklad gruva beräknas skapa över 300 arbetstillfällen, trots att den blir helt elektrisk och autonom. 2025 ser ut att bli året då gruvprojektet äntligen blir verklighet, enligt DI.
Läs mer: Ryssen går fram – nära att lamslå stålindustrin. Dagens PS
ANNONS