Samhälle & hållbarhetNyhet För dig som prenumerant

Så påverkas köpkraften i orostider: ”Funktion viktigare än njutning”

”Välbefinnandet är kopplat till vår köpkraft och då människor överlag inte uppskattar att gå ner i välstånd, så är det troligt att svenska befolkningen kommer att bli mindre lyckliga framöver”, säger John Magnus Roos, lektor i socialpsykologi vid Högskolan i Skövde och konsumtionsforskare vid Handelshögskolan i Göteborg.
Publicerad
Uppdaterad
Svenska folket kommer att prioritera boendet, vilket kan slå hårt mot andra konsumtionskategorier. Det säger konsumtionsforskaren John Magnus Roos apropå hur den privata köpkraften påverkas i kristider som nu.

Anders Frick

– Några konsekvenser är att det nödvändiga prioriteras när budgeten krymper, vilket innebär att boende och mat samt transport får större andel av den totala hushållsbudgeten. Vardagslyx som dyrare mat och dryck samt restaurangbesök väljs bort, säger John Magnus Roos till Realtid.

tests

00000000

000000

000000

000000

Har du redan ett konto.

Teckna premiumabonnemang

Månad
299
kronor per månad

Ex moms
Registrera med företagsmejl

Mest populär
Helår
274
kronor per månad

Betala 3 289 kr per år
och spara 299 kr

Team

Medlemskap till hela företaget.
Få upp till 50% rabatt>>

Det här får du som medlem

  • Tillgång till allt vårt Premium-innehåll på Realtid.
  • Nyheter, analyser, granskningar och reportage för beslutsfattare.
  • Krönikor, och analyser från ledande profiler.
  • Bli en del av vår community.

Så här fungerar Premium

  • Betala per månad eller år.
  • Säg upp enkelt när du vill.
  • Välj mellan kort, Klarna eller företagsfaktura som betalningsalternativ.
  • Läs fullständiga villkor här.

Frågor?

Annons