Sofia Sundström på Tink basar för aggregering. Foto: Tink.
Sofia Sundström på Tink basar för aggregering. Foto: Tink.
Fintech

Så funkar Tinks teknik i Nordeas nya mobilapp

I Nordeas nya app kan användaren se alla sina konton oavsett bank. Det sker med hjälp av teknik från svenska Tink.

Uppdaterad 2020-05-22
Publicerad 2020-05-20

I den nya appen ingår information om sparande, konton och lån för konton i Nordea och även andra banker. Appen är nyligen släppt i Sverige och ska släppas även i Norge, Danmark och Finland under kommande månader. Ytterligare funktionalitet ska lanseras i appen senare i år.

– Funktionaliteten som kallas multi-banking innebär att appanvändaren, genom sitt samtycke via BankID, tankar ned sin kontoinformation från andra banker i appen, säger Sofia Sundström, chef för Tinks aggregeringsprodukt.

Tekniken är möjlig genom Tinks open banking-plattform som innehåller kopplingar till 2 500 banker över hela Europa. Tinks kunder – banker, fintechbolag och startupbolag i Europa – kommer åt olika tjänster ovanpå detta genom ett API, programmeringsgränssnitt.

Bakom spakarna använder Tink vad man kryptiskt kallar "account aggregation, data enrichment and personal financial management technologies".

Account aggregation eller aggregering innebär att hämta finansiell data från olika banker med slutanvändarens samtycke. 

– Ett exempel är SBAB som använder Tinks account aggregation i deras populära “räntematchen” där användaren aggregerar in sin bolåneinformation för att se om SBAB kan erbjuda ett bolån med en bättre ränta, säger Sofia Sundström.

Data enrichment eller dataförfining innebär att Tink genom automatiserade processer och maskininlärning städar upp och kategoriserar transaktionsdata. 

– Syftet är att göra det enklare för våra kunder och deras slutanvändare att förstå och använda datan, säger Sofia Sundström.

Exempel är svårläsliga transaktionsbeskrivningar som “Iz *beangreen Limited” som skrivs ut som “iZettle - beangreen”. Dessutom identifierar Tink interna överföringar mellan konton.

– Vår kategorisering kommer att identifiera att en transaktion på 40 kronor på en bensinmack har högre sannolikhet att vara en fika än bensin, och kommer därför att kategoriseras annorlunda än om man bara hade gått på vilken typ av inköpsställe som transaktionen var gjord på, säger, säger Sofia Sundström.

Personal financial management (PFM) är en samling funktionaliteter och verktyg för att underlätta för slutanvändaren att få bättre koll på sin privatekonomi. Det handlar till exempel om budgetverktyg, statistik och sammanställningar av månatlig konsumtion. 

– Och dessutom möjligheten att kunna få anpassade råd och påminnelser, automatiskt och direkt i appen, säger Sofia Sundström.

Hur mycket funktionalitet i Nordeas app har ni bidragit med?
– Jag skulle säga att det handlar om tilläggsfunktioner i en bra bankapp som syftar till att förbättra användarupplevelsen och helhetsbilden av användarens privatekonomi.

Er konkurrent Nordic API Gateway har hjälpt DNB med en liknande app för Norge som de säger fungerar väldigt bra. Har ni inspirerats av dem?
– Nej.

Vad jag förstår är affärsupplägget att Nordea licensierar er teknik. Hur fungerar det?
– Vi kommenterar inte kring enskilda kunder men generellt bygger vår affärsmodell på licensavtal med våra kunder, där vi ger dem tillgång till vår open banking-plattform och de produkter vi erbjuder där.

Hur viktigt är samarbetet för er del?
– Vi är stolta att vi nu har börjat rulla ut vår open banking-teknik för Nordeas 11 miljoner nordiska kunder.

Har ni liknande samarbeten med andra banker?
– Ja. Natwest i Storbritannien, ABN Amro i Nederländerna och Caixa Geral de Depósitos (CGD) i Portugal.

Platsannonser