Finans Nyhet

Rocker blir först med fingeravtryckskort i Sverige

Taggar i artikeln

Rocker
Publicerad

I början av 2021 lanserar Rocker en pilot med betalkort med fingeravtrycks-ID.

Realtid.se

Kontaktlösa betalkort har blivit standard vid betalningar och snart behöver man inte använda pin-koden längre. Rocker blir nu först i Sverige och ett av de första företagen i världen att erbjuda fingeravtryckskort för konsumenter. Tekniken erbjuds av Rocker i samarbete med Idemia som är världsledande inom området augmented identification.  Det framgår av ett pressmeddelande.

Teknik förändrar hur vi kan identifiera oss. Användningen av biometrisk teknik, som avläsning av fingeravtryck, skanning av ögon eller avläsning av vener, förbättrar säkerheten och användbarheten av våra identiteter. Metoden för att identifiera en person genom fingeravtryck är gammal. Men först under det senaste decenniet har det blivit möjligt att integrera den i vardagliga konsumentprodukter.

Fingeravtryckskortet kommer att erbjudas som en ny tjänst i Rockers växande erbjudande för att ge konsumenter ökad kontroll över den egna ekonomin. Piloten lanseras i början av 2021 då utvalda kunder kommer att kunna använda betallösningen. 

Annons

–Som utmanare till storbankerna testar vi hela tiden ny teknik för att utveckla enklare och smartare finansiella tjänster som hjälper människor i vardagen. Vi är snabbfotade och kan hålla ett betydligt högre tempo än de gamla bankerna för att få ut nya och attraktiva innovationer till våra kunder. Vår strategi är att erbjuda smarta och säkra betalningslösningar oavsett plattform, säger Jonas Hultin, Chief Product Officer och en av Rockers tre grundare i en presskommentar.

Lanseringen av betalkort med fingeravtrycks-ID är ett led i Rockers strategi att erbjuda smarta betallösningar på flera olika plattformar:    

–Vi är inte begränsade till en enda betalteknik. Under våren lanserar vi exempelvis även mobila betalningar, i Apple Pay, Google Pay och Samsung Pay. Våra betallösningar kommer att finnas på alla plattformar där konsumenter vill kunna betala, om det så är med mobilen, med ett kort eller genom överföringar. Med Rocker ska du kunna göra betalningar det sätt du föredrar”, säger Jonas Hultin.

Annons

 

Biometrisk identifiering blir allt vanligare i vardagen och är på väg att ersätta identifiering med koder, ID-kort och pass. Enligt studien ovan uppgav 78% av konsumenterna att de hade använt någon form av biometrisk identifiering. Fingeravtryck är den mest använda bio-ID-tekniken. 63% av konsumenterna som hade använt den. Andelen konsumenter som hade identifierat sig med ansiktsigenkänning eller ögonavläsning uppgick till 25% respektive 20%. 
 

 

Annons

Annons