Rikard Josefson, vd Avanza. Foto: TT
Börs

Rikard Josefson om succéåret: Avanzas framgångar handlar nog inte bara om pandemin

Efter rekordåret 2020 kan det vara dags för Avanza att höja de finansiella målen, säger Rikard Josefson som kammade hem vd-jobbet efter en sushi och en kvällspromenad i regnet.

Uppdaterad 2021-02-04
Publicerad 2021-02-04

En av fem nya sparkronor har hamnat hos Avanza under de senaste två kvartalen, och januari 2021 går till historien som den bästa månaden i nätbankens historia; Antalet nya kunder under årets första månad summerar till 72 000 och nettoinflödet ökade med över hundra procent till 12,9 miljarder kronor.

De finansiella målen som sattes för ganska exakt ett år sedan känns därmed inte fullt så ambitiösa som det var tänkt från början.

Målet om en avkastning på eget kapital på 25 till 30 procent kan jämföras med den faktiska siffran för 2020 på 57 procent.

Ambitionen som ledningen luftade i januari 2020 om att ta 15 procent av marknadstillväxten känns passé mot bakgrund av att Avanza närmade sig 20 procent under tredje och fjärde kvartalet

Och strävan efter att nå 7 procent av den svenska sparmarknaden till 2025 känns inte längre lika utmanande när Avanza gick ur tredje kvartalet med 5,4 procent. Marknadsandelarna för fjärde kvartalet är ännu inte publicerade.

Josefson är i alla fall övertygad om en sak – Avanza kommer att prestera på en klart högre nivå än innan pandemin.

Med sådana siffror i bagaget kan man tycka att vd Rikard Josefson inte borde behöva fundera särskilt många varv innan han bestämmer sig för att skruva upp målen rejält.

Det finns bara ett aber – covid-19 har försett Avanza med steroider och frågan är hur uthålliga rekordsiffrorna är. Vad händer när pandemin släpper sitt grepp?

Josefson är i alla fall övertygad om en sak – Avanza kommer att prestera på en klart högre nivå än innan pandemin.

– Vi har höjt vår lägsta-nivå avsevärt under 2020. Och argumentet för det är naturligtvis att vi har så otroligt många fler kunder nu med otroligt mycket mer sparkapital. Så även om vi går in i en lugnare period framöver så gör antalet kunder och kapitalets storlek att det kommer att hända bra saker i vår resultaträkning, säger han och fortsätter:

– Vi kommer definitivt att prestera bättre än 2019, sedan om det innebär att vi kommer ned med så eller så många procent från 2020 års nivåer, det har jag inget svar på. Å andra sidan har en tolftedel av året redan passerat och den tolftedelen var den bästa någonsin för oss.

Bemödar man sig om att göra en tillbakablick ser man också att 2019 var Avanzas bästa år dittills och att såväl januari som februari 2020 – precis innan pandemin slog till – var starka.

– När jag började på Avanza 2017 frågade många investerare hur länge jag skulle vänta på att sänka kostnaderna – kostnaderna ökade mer än intäkterna. Mitt svar var att vi tror på att investera långsiktigt. Och jag tycker att vi får betalt för det nu – efter väldigt många år av idogt investerande och byggande av sajten, apparna, kundservice och private banking. Så våra framgångar handlar nog inte bara om pandemin. Det hade tagit ganska bra fart innan den. Och under året kommer vi i lugn och ro se över våra finansiella mål och fundera på om det finns anledning att höja ambitionsnivån.

Handeln i utländska värdepapper stod för ungefär 20 procent av omsättningen under fjärde kvartalet. När jag började 2017 var den siffran cirka 5 procent.

Rikard Josefson menar också att pandemin kan ha gjort avtryck hos människor som inte bleknar i samma takt som vaccinsprutorna levereras.

– Visst, folk har jobbat hemifrån och suttit mer framför datorn. Men pandemin skapar också rädsla - man blir rädd för att förlora jobbet, att ens partner ska förlora jobbet, att man ska bli sjuk eller att ens föräldrar ska bli sjuka. Då försöker man kontrollera det man kan kontrollera, och man kan åtminstone försöka ha koll på sin privatekonomi.

I spåren av pandemin har också människors medvetenhet om en underliggande trend ökat, menar Josefson

– Under de senaste 30 åren har socialförsäkringssystemen och pensionssystemet blivit sämre. Mer ansvar har flyttats över till individen. Och det har pandemin satt fokus på.

Handeln i utländska värdepapper stod för ungefär 20 procent av omsättningen under fjärde kvartalet. När jag började 2017 var den siffran cirka 5 procent.

Samtidigt som verksamheten går på raketbränsle har Avanza beslutat sig för att öka investeringarna i kunderbjudanden och användarupplevelser och spår därför en kostnadsökning på omkring 15 procent i år.

Ni säger kunderbjudanden och användarupplevelser. Vad betyder det mer specifikt?

– Jag pratar sällan om vad vi planerar att göra, och det beror delvis på att vi ibland vill kunna överraska våra kunder med roliga nyheter. Som när vi lanserade samarbetena Avanza Småbolag by Skoglund och Avanza World Tech by TIN. Men generellt är vår inställning att allt vi gör, kan vi göra bättre. Vi uppdaterar plattformen varje vecka och gör tusentals förändringar varje år. Det handlar väldigt mycket om användarupplevelser, om att göra processer bättre, om att hitta nya perspektiv i analysen till våra kunder. 

Av bokslutet för 2020 framgår att handeln i utländska värdepapper har ökat rejält vilket resulterat i ökade valutväxlingsintäkter. Och Rikard Josefson tror att kundernas intresse för utländska aktier snarast kommer att öka.

– Handeln i utländska värdepapper stod för ungefär 20 procent av omsättningen under fjärde kvartalet. När jag började 2017 var den siffran cirka 5 procent.

Ökningen drivs framför allt av yngre kunder som inte är lika ”home biased” som äldre generationer.

– För den unga generationen är det inte konstigare att köpa amerikanska aktier än svenska. Och i USA har du en stark tech-sektor med bolag som Apple, Alphabet, Facebook, Amazon och Spotify som kunderna vill investera i. Även tyska aktier har ökat i omsättning. Däribland Tui – resebolaget som många tror kan vända upp när folk börjar resa igen.

Även handeln i kinesiska elbilstillverkarna NIO och Xpeng har tagit fart på Avanza. Och NIO har nu passerat Tesla som den näst mest populära utländska aktien bland Avanzas kunder, efter flygbolaget Norwegian.

Men även om det handlas i företag utanför Sveriges gränser, har Avanza som bolag ännu inte tagit språnget och etablerat sig på utländska marknader. 

USA är en väldigt komplex marknad, men det finns andra marknader i Europa som man skulle kunna fundera på.

Som nätaktör är ni störst i Sverige. Har ni planer på att växa i Norden?
– Jag ska inte sticka under stol med att vi har tittat på andra länder, det är en dialog som vi för ungefär en gång om året med styrelsen. Men varje gång jag tittar på den möjligheten och jämför en utlandslansering med att öka kostnaderna i Sverige, så blir slutsatsen att det lönar sig bättre att investera i Sverige.

Rikard Josefson pekar på att 94,6 av allt sparande i Sverige fortfarande inte finns på Avanza.

– Vi har väldigt mycket kvar att göra här. Inte minst nu när det blir enklare och billigare att flytta pensionskapital. Vi ser stora möjligheter att öka tillväxttakten i vårt pensionsbolag som redan växer väldigt bra.

Men det finns en bortre gräns.

– Sedan om det är när vi har 10 eller 12 procent av sparmarknaden är svårt att säga. Men jag tror att vi ska vara betydligt mycket större innan vi ger oss in på att exportera plattformen till ett annat land. Andra länder har andra regulatoriska miljöer och annan skattelagstiftning, så det är ett ganska omfattande arbete att driva en plattform i flera olika länder.

Men Nordnet klarar ju det med sin storlek – de finns på fyra nordiska marknader?

– Det var ganska många år sedan som de öppnade upp sina verksamheter i de andra nordiska länderna och först nu har de fått till en bra tillväxt. Och vi inspireras visserligen av våra konkurrenter, samtidigt går vi vår egen väg.

För Josefson är det inte heller givet att en nyetablering skulle ske i ett nordiskt land.

– Det kan finnas andra marknader som är mer intressanta att växa i.

Som USA?

– USA är en väldigt komplex marknad, men det finns andra marknader i Europa som man skulle kunna fundera på.

Det är framför allt från storbankerna som såväl Avanza som Nordnet vill ta kunder. Men riktigt så vill Rikard Josefson inte formulera sig.

– Vi har 63 000 investeringsmöjligheter på vår plattform och vi brukar säga att kunder väljer oss. Jag spelade golf med en bekant som var en väldigt lojal storbankskund och någonstans vid sjunde hålet sa jag: nu när jag blivit vd på Avanza måste du öppna ett konto och testa. Och det gjorde han. När vi några veckor senare spelade golf igen frågade jag hur det hade gått. Då sa han att han först nu insett hur missnöjd han borde ha varit med sin storbank de senaste tio åren.

Trots det senaste årets fenomenala framgångar finns det saker som Avanza kunnat göra bättre. En indexfond som nätbanken under många års tid har hårdlanserat som en avgiftsfri fond, har gett en jämförelsevis dålig avkastning åt sina investerare.

Sedan ska man veta att de amerikanska mäklare som stoppade handeln i vissa aktier förra veckan, inte gjorde det för kundernas bästa. Handeln stoppades för att mäklarna inte klarade säkerhetskraven när handeln blev så absurt stor.

Fonden - Avanza Zero – investerar i de 30 mest omsatta bolagen på Stockholmsbörsen. Och jämfört med Stockholmsbörsens breda index har Avanza Zero gått sämre. DI skriver i en analys att en fond som följer ett så snävt index som OMXS30 riskerar exponering mot alltför få branscher och en långsiktigt svag relativavkastning.

Rikard Josefsons kommentar är att sparare inte ska satsa alla sina pengar i fonden.

– I ett tioårsperspektiv har OMX 30 bara slagit börsen ett år – och det var 2011. Och för kunden är det viktigt att komma ihåg att Avanza Zero innebär en investering i Stockholmbörsens mest omsatta bolag, inte i det breda indexet. Samtidigt kan fonden vara en stabil pusselbit i en portfölj – storbolag håller ofta emot bättre i tuffare tider. Men det är ingen fond man ska stoppa alla sina pengar i.

Varför gör ni inte om Avanza Zero och låter den följa Stockholmsbörsens breda index?
– Nu kommer du in på det här med våra planer för framtiden. Det berättar jag inte.

Avanza, eller snarare Avanzas forum Placera, har i dagarna uppmärksammats i ett sammanhang med mer bisarra förtecken. Byggbolaget Sernekes vd Ola Serneke har erkänt att han under ett anonymt alias skrivit över 200 inlägg i forumet.

Kommentar?
– Vi äger Placera som driver sajten och forumet. Men det är väldigt tjocka väggar mellan Avanza och Placera som är en oberoende nyhetssajt. Samtidigt kan jag säga att forumet övervakas. Inlägg tas bort och man städar bort de värsta avarterna, säger Rikard Josefson och fortsätter:

– Men jag tycker det är ett ytterst märkligt beteende av en börs-vd att anonymt ge sig in i den typen av forum och ha åsikter om vad journalister och omvärlden tycker om bolaget. Jag kan konstatera att den tanken aldrig har förespeglat mig.

En annan debatt som Avanzas sparekonom Nicklas Andersson varit inblandad i är frågan huruvida handeln ska begränsas vid den typ av rörelser som vi sett i amerikanska Gamestop-aktien.

– Det är upp till marknadsplatsen att bestämma om en aktie ska stoppas eller inte. Sedan ska man veta att de amerikanska mäklare som stoppade handeln i vissa aktier förra veckan, inte gjorde det för kundernas bästa. Handeln stoppades för att mäklarna inte klarade säkerhetskraven när handeln blev så absurt stor.

Josefson anser också att det saknas ett perspektiv i Gamestop-debatten.

–Man kan tycka vad man vill om hedgefonder och Wall Street. Men jag misstänker att en stor del av det hedgefond-kapital som gick upp i rök var amerikanska pensionspengar. Så nu kanske lärarna i Florida får en lägre pension för att det här har inträffat.

Vi tycker inte alltid samma sak men vi hittar alltid en väg framåt. Han är duktig på att respektera min roll och jag respekterar hans roll.

Den person vars plånbok gynnats mest av Avanzas kursrusning på börsen – uppgången summeras till 180 procent den senaste tolvmånadersperioden – är Sven Hagströmer. Finansmannen, som även håller i ordförandeklubban, kontrollerar över 20 procent av aktierna, delvis via investmentbolaget Creades.

Sven Hagströmer.

Hur är din relation till Sven Hagströmer?
–Sven och jag pratas vid flera gånger i veckan. Vi har en väldigt nära relation så vi kan prata om allt möjligt och ibland har vi långa samtal som inte har med Avanza att göra, som politik och världshändelser. Vi talade mycket om det amerikanska valet till exempel.

Enligt Rikard Josefson är Hagströmer en mycket engagerad ordförande som brinner för bolaget, och ibland går ordförandens och verkställande direktörens åsikter isär.   

–Vi tycker inte alltid samma sak men vi hittar alltid en väg framåt. Han är duktig på att respektera min roll och jag respekterar hans roll.

Hagströmer och Josefson fann varandra 2017 – kort efter att det stod klart att dåvarande vd:n Johan Proms hjärta inte klappade tillräckligt hårt för finansbranschen och Avanza.

–När Johan Prom slutade på Avanza så hade jag varit vd på Länsförsäkringar Bank i sex år och tänkte att det skulle vara roligt att göra något annat. Så jag hade ett antal diskussioner med några olika aktörer. Och Avanza hade jag alltid varit lite imponerad av, så jag kontaktade Sven.

Först träffades de över en sushi. Veckan efter – en söndagskväll – tog de en lång promenad på Djurgården.  

–Det regnade och vi gick i flera timmar. På vägen hem ringde jag min särbo och sa att jag tror att jag accepterat ett nytt jobb. Sedan anställde han mig nio dagar senare.

Platsannonser

Logga in