Finans Nyhet

Rikard Josefson: ”Generellt tycker jag att management-böcker kan vara lite överdrivna i sin betydelse”

Rikard Josefson, vd, AvanzaRikard Josefson, vd, Avanza
Rikard Josefson, vd, Avanza. Foto: Avanza
Publicerad

Avanzas vd Rikard Josefson är inte helt såld på managementböcker, ännu mindre på Pehr G Gyllenhammars bok ”Perspektiv”. Det säger han i samband med Realtids sommarserie och även talar om att han tror på ett lugnare andra halvår med fortsatt oro för inflationsläget.

Camilla Jonsson

Vad har haft störst betydelse för dig i din yrkesroll det första halvåret?
– Det som påverkat mycket är naturligtvis att hantera den fantastiska tillväxt vi haft under 2021. Det har ställt stora krav på att öka kapaciteten inom många delar av Avanza.

Något som överraskat, person eller händelse – och hur?
– Att V gjorde verklighet av sitt hot om att rösta mot Stefan Löven överraskade mig en del, även om V länge sagt att de skulle agera om punkt 44 i januariavtalet skulle bli verklighet. Det är lite överraskande att regeringen blir tagna på sängen när V sagt detta sedan första början.

Hur ser du på rådande marknadsläge? Vilka var de största glädjeämnena och största orosmolnen under första halvåret?
– Vi har haft en stark marknad under 2021 även om det lugnat ner sig under Q2. Min tro är att vi får ett lugnare andra halvår med lägre volatilitet. När det gäller oro är det nog vad som kommer hända med inflationen. Vi kan nog se låga räntor framöver men någonstans kommer vi närmare ett klimat där sannolikheten för ränteuppgångar rycker närmare. Jag kan personligen också oroa mig för att vi kan se bakslag avseende pandemin under hösten även om jag hoppas jag har fel.

Annons

Vad är det viktigaste du lärt dig under pandemin?
– Det jag lärt mig är att vår företagskultur är så stark att den klarat distansarbete och att mina medarbetare tagit ansvar bortom min förväntan.

Vad tror du består efter pandemin (ändrade arbetssätt, arbetsverktyg, tankesätt)?
– Framöver är det givetvis att vi kommer se mycket mer flexibilitet när det gäller varifrån medarbetarna jobbat. Vi kommer ha en väldigt flexibel syn och inte låsa in oss med dagar på kontoret hit och dit. Vi kommer ha enorm tillit till våra medarbetare. Vi kommer dock välkomna att ses mer i vardagen och många längtar tillbaka till det sociala sammanhanget vår arbetsplats erbjuder.

Det är ett och ett halvt år kvar till nästa riksdagsval: vilken politisk fråga kommer att ha störst betydelse för finansbranschen samt för din verksamhet?
– När det gäller finansbranschen är det skatter och hur vi framåt skapar ett samhälle med tillväxt i fokus. Tillväxt skapar arbete och framtidstro. Frågor som kommer vara av vikt är också hur vi skapar ett tryggare samhälle och får bukt med en stigande kriminalitet.

Annons

Hur kopplar du av i sommar?
– Jag vandrar med särbon och hunden i norra Sverige, sen blir det lite skärgården och golf.

Vilket är ditt bästa lästips för sommarläsning?
– Mitt bästa lästips är Bill Wymans bok Rolling Stones Inifrån.  I år läste jag boken Perspektiv av Pehr G Gyllenhammar, inget jag tycker man måste läsa.

Annons

”I år läste jag boken Perspektiv av Pehr G Gyllenhammar, inget jag tycker man måste läsa.

Vilken är den bästa bok/fackbok du läst första halvåret som hjälpt dig i ditt yrke eller ledarskap?
– Generellt tycker jag att managementböcker kan vara lite överdrivna i sin betydelse. I många böcker kan man hitta en tanke eller två i men ofta rätt mycket självklarheter.

Vilken är den bästa bok/fackbok genom tiderna som hjälpt dig i ditt yrke eller ledarskap?
– En bok jag lästa för lägen sen är ”Execution” av Larry Bossidy och Ram Charan. Den handlar om att få saker gjorda, om att genomförandet är avgörande. Den tyckte jag gav en del insikter även om de viktigaste insikter jag fått är mötet med människor.

Hur förbereder du dig inför hösten 2021? Vilka frågor blir de viktigaste i din roll under hösten? För din verksamhet?
– Jag ser fram emot andra halvåret och som vanligt kommer det handla om att förbereda Avanza för framtiden, hur kan vi förbättra allting vi gör, hur kan vi skapa en bättre framtid för våra kunder.

Annons