Revolut Hanna Johansson
Hanna Johansson, nordisk growth partnership manager, Revolut. Foto: Revolut
Fintech

Revolut tar sikte på sparmarknaden

För att kunna erbjuda lån, krediter och sparande fokuserar nu Revolut på att rulla ut sin europeiska banklicens i Sverige, säger Hanna Johansson, nordisk growth partnership manager, till Realtid.

Uppdaterad 2020-12-21
Publicerad 2020-12-21

Neobanken Revolut, eller finansiella superappen som Revolut hellre kallar sig själv, hade redan 25 000 kunder i Sveriges när bolaget för knappt två år sedan rekryterade Hanna Johansson  till rollen som nordisk growth partnership manager.

– Under 2019 växte vi i Sverige med 420 procent när det gäller antalet användare. I dag har vi över 100 000 användare i Sverige, säger Hanna Johansson. 

När Hanna rekryterades hade Revolut 500 anställda. Detta kan jämföras med dagens över 2 000, knappt två år senare.

– Vi såg tidigt ett stort behov av billigare och enklare möjligheter att växla valuta eller betala i utländska valutor. I snitt betalade européer 5 procent för att växla eller betala i utlandet. Utifrån denna "product-market-fit" lät vi tidigt våra kunder investera i bolaget, vilket var ett bra sätt att engagera våra kunder och få tidig feedback om våra produkter, säger Hanna Johansson.

Hon fortsätter:

– Vår  marknadsföringsapproach är till 100 procent centrerad runt kunden och är community-driven. Vi genomför exempelvis regelbundet ”Revrallies”, events dit vi bjuder våra kunder för att berätta mer om vad vi gör och ta emot deras feedback. Vi har sedan starten kommunicerat transparent med våra kunder och har valt att ha en tajt relation med dem.  

Det är ett tillvägagångssätt som lönat sig för Revolut.

Framtiden för neobanken handlar mycket om att säkra och rulla ut den europeiska banklicensen och på lite längre sikt bredda produktportföljen med lån- och kreditgivning.

Revolut har banklicens i Storbritannien där man tidigare också hade sin europeiska licens, men den har man i och med brexit nu flyttat till Litauen.

– Nu vill vi skapa lokala bankintegrationer och har börjat med det i Polen. I Sverige är vi inte där än men arbetar för att kunna rulla ut vår banklicens även här. Lån och krediter blir då aktuella, men även sparande, vilket vi idag inte kan erbjuda.

Företagssegmentet är också en växande målgrupp för Revolut, som idag har över 500 000 företagskunder globalt. Neobanken har nyligen lanserat ett nytt betalningssystem för företagare i 13 europeiska länder, däribland Sverige. 

– På företagsmarknaden följer vi samma grundvärderingar som på privatkundsmarknaden; det ska vara enkelt och snabbt att öppna ett konto, det ska också gå att integrera Revolut med företagets befintliga finansiella flöden. För att vara relevanta globalt vill vi erbjuda lokala integrationer, exempelvis med redovisningstjänster.

Den digitala banken Revolut startades år 2015 i Storbritannien och erbjöd inledningsvis pengaöverföringar och valutaväxlingar. Idag har Revolut 13 miljoner kunder, både privatpersoner och företagskunder, världen över och hanterar över 100 miljoner transaktioner varje månad. 

Platsannonser