Svenskarna flockas till lågprisbutiker – och fastighetsbolaget Prisma Properties rider på vågen. Nu växer de snabbt över hela Norden.
Svenskarna ställer om – lågpris lyfter fastighetsjätten

Mest läst i kategorin
Lågprissegmentet har växt stadigt med 9 procent sedan 2017, enligt en rapport från Handelsbanken (börskurs Handelsbanken).
Traditionella föreställningar om lågprisbutiker utmanas när segmentet genomgår en omfattande modernisering.
Missa inte: Vakanserna skrämmer – men här ser analytikerna köpläge. Realtid
”I dag hittar du fler butiker och butiksmiljöerna ser helt annorlunda ut”, Prisma Properties vd Fredrik Mässing till Realtid TV.
Medveten strategi
Prisma Properties har positionerat sig som Nordens ledande utvecklare inom segmentet, med 136 fastigheter från Kiruna i norr till danska gränsen mot Tyskland.
Företaget driver en medveten strategi att förnya fastighetsbeståndet.
”70 procent av vårt bestånd är nyutvecklat sedan 2016-2017 och 46 procent av vårt bestånd har energiklass A till B, så vi har ett väldigt modernt bestånd”, förklarar Mässing.

Senaste nytt
Tredelad strategi
För att möta efterfrågan har Prisma delat upp verksamheten i tre områden: dagligvaror, lågprishandel och snabbmatsrestauranger.
Dagligvaror utgör cirka 22 procent av hyresintäkterna, med fokus på aktörer som Willys och Lidl.

De tar över Sverige: Fem nya varuhus på ett år
Dags för Biltema att utmanas på hemmaplan.
Inom lågprishandel arbetar de med samtliga kedjor, men framför allt Dollar Store, Rusta, Jula och Jysk.
Det tredje området är snabbmatsrestauranger (QSR) där McDonalds, Max och Chop Chop finns bland hyresgästerna, tillsammans med koncept som Dinners och Rasta.
Kulturförändring driver fortsatt tillväxt
När blicken riktas framåt ser Mässing flera faktorer som indikerar fortsatt tillväxt för lågprissegmentet.
Framför allt pekar han på en kulturförändring i svenskarnas köpbeteende.
Läs även: Han köpte en Daim för 14 kronor: Kostade 1 600 kronor. News55
”Om vi jämför Sverige med övriga nordiska länder och Tyskland till exempel, är det accepterat att handla lågpris – oavsett om du har en liten eller stor plånbok. Vi går mot det köpbeteendet här i Sverige”, säger Prisma Properties vd.
Hållbarhetstrenden gynnar också bolagets affärsmodell då hyresgästerna efterfrågar nya och moderna lokaler med bättre energiprestanda.

”Säkra kortet” när samhällsfastigheter rusar
Här är fastighetssektorn som rusat i värde den senaste tiden.
Nya möjligheter
Den nordiska marknaden erbjuder ytterligare tillväxtpotential genom gränsöverskridande etableringar.
”Det finns kedjor från Danmark som kliver in i Sverige, svenska kedjor som kliver in i Danmark, och det kommer fortsätta så. Vi bedömer att lågprisbutikerna kommer att ta nya marknadsandelar de kommande åren”, konstaterar Mässing.
Med både ett moderniserat fastighetsbestånd och vind i ryggen från lågpristrenden vill Prisma Properties inte bara följa utvecklingen – utan forma den.
Mer från Realtid TV:
Buffertbristen oroar – svenskarna famlar i räntekaoset. Realtid TV
Privatleasing tappar mark – yngre svenskar mer positiva. Realtid TV
Investors finanschef: ”Förvaltar inte bara kapital utan förtroende”. Realtid TV
ANNONS
ANNONS

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.