Realtid

Mårder: Så bygger du bolag som förändrar världen

Simon Kronö
Simon Kronö
Uppdaterad: 04 juni 2025Publicerad: 04 juni 2025

Efter tio år som juryordförande i Entreprenör of the Year ser Günther Mårder ett tydligt skifte: det räcker inte längre att bara leverera tillväxt och lönsamhet.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

marknaden
Spela klippet
Realtid TV

Marknaden slutar lyssna på Trump: "Folk synar utspelen"

14 juni 2025
Spela klippet
Realtid TV

Mutbrottslingarna blir yngre – och djärvare

13 juni 2025
svenska
Spela klippet
Realtid TV

Svenska näringslivet: "USA har blivit en risk"

12 juni 2025
matindustrin
Spela klippet
Realtid TV

Så tjänar matindustrin på våra stenåldershjärnor

09 juni 2025
trubbigt
Spela klippet
Realtid TV

"Trubbigt verktyg" – kritiken växer mot nya kreditlagen

06 juni 2025

Sedan 2015 har Günther Mårder granskat hundratals svenska entreprenörer som juryordförande och programledare för EY:s Entreprenör of the Year.

Hans slutsats är tydlig: synen på vad som krävs för att nå toppen har förändrats radikalt.

Missa inte: Yubicos grundare utsedd till Sveriges främsta entreprenör. Realtid

”Det har varit en resa där vi har rört oss från att aktieägarperspektivet och de ekonomiska resultaten har varit oerhört bärande för utvärderingen av en entreprenör”, säger Mårder till Realtid TV.

Tidigare handlade bedömningen främst om vilken tillväxttakt bolaget lyckats leverera och hur lönsamheten stod sig mot branschkonkurrenter. I dag krävs betydligt mer.

Samhället som ny intressent

Den största förändringen handlar om entreprenörens roll i samhället. Där tidigare ekonomiska nyckeltal dominerade bedömningen, väger nu ett bredare spektrum av faktorer tungt.

”För att vinna den här utmärkelsen i dag är det många fler dimensioner som är viktiga – inte minst om man tittar på intressentmodellen finns ju samhället med som en av intressenterna i relation till bolaget”, förklarar Mårder.

ANNONS
mårder
”Jag hoppas att det här ska bana väg för fler kvinnliga entreprenörer”, säger Yubicos grundare Stina Ehrensvärd. (Foto: EY Entrepreneur Of The Year)

Förväntningarna på att entreprenörer ska bidra till samhällsnytta har ökat markant.

Det räcker inte längre att bara bygga ett lönsamt företag – entreprenören förväntas också ”angripa ett problem som vi vill bekämpa eller tillvarata en potential som vi vill se”, enligt Mårder.

Detta speglar en bredare trend inom näringslivet där hållbarhet och samhällsansvar blivit allt viktigare för både investerare och kunder.

ANNONS

Åldern avgör

Trots att medierna ofta lyfter fram unga techentreprenörer visar Mårders erfarenhet och forskning en annan bild när det gäller sannolikheten att lyckas.

”Jag tittar på studier där man tittar på yngre och äldre entreprenörer och kan se att äldre entreprenörer tenderar att lyckas med sitt företagande i högre utsträckning än yngre”, säger han.

Startade företaget i garage – drar nu in över 700 miljoner

Hon är uppväxt under enkla men stränga förhållanden.

ANNONS

Förklaringen ligger i erfarenhet och kontaktnät. Medan unga entreprenörer har fördelar som färre ekonomiska förpliktelser och mindre att förlora, saknar de ofta den operativa ledarskapserfarenhet som äldre medtävlare besitter.

Som investerare använder Mårder denna kunskap aktivt.

”Jag investerar hellre i en entreprenör som är fyrtio år eller äldre. Bara man känner att man har energin och viljan att fortsätta långsiktigt i bolaget. Jag vet att det ökar sannolikheten för att lyckas”, säger han.

Sveriges finalist siktar på världstoppen

Årets svenska representant i veckans världsfinal i Monaco är Stina Erensvärd, grundare av Yubico (börskurs Yubico). Hennes företag har skapat vad Mårder kallar ”en digital nyckel för att säkerställa att rätt person kommer in i rätt digitala enheter”.

Läs även: Prinsessan Madeleines nya yrke – startar skönhetsbolag. News55

Bolagets framgång illustrerar hur svenska entreprenörer kan ta sig an globala problem. När Google ringde med en storbeställning var det början på en kedjereaktion som fick världens största techföretag att komma med order.

”Det är så att man får rysningar när man fattar att det här är ett snillebolag på många sätt och vis”, säger Mårder om Yubicos resa.

ANNONS

Måste paketera berättelsen

Erensvärd har en internationell bakgrund efter många år i USA, vilket enligt Mårder varit avgörande för företagets globala genomslag.

I världsfinalen kommer hennes förmåga att ”paketera berättelsen” på ett kondenserat sätt bli avgörande för hur hon står sig mot konkurrenterna.

Ehrensvärd: Våga delegera och fira små framgångar

Yubicos medgrundare Stina Ehrensvärd har revolutionerat cybersäkerhetsbranschen.

Utvecklingen inom entreprenörskap speglar en större förskjutning i näringslivet, där framgång inte längre bara mäts i ekonomiska termer utan också i förmågan att skapa värde för samhället i stort.

För svenska entreprenörer innebär detta både nya möjligheter och höjda krav på att kombinera affärsframgång med samhällsansvar.

Mer från Realtid TV:

Företagen jagar nya talanger – men skrämmer bort de bästa. Realtid TV

ANNONS

Systemhotet vände opinionen – därför accepterar svenskar mer övervakning. Realtid TV

144 miljarder försvann – börsoro fick sparare att fly. Realtid TV

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Simon Kronö
Simon Kronö

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.

Simon Kronö
Simon Kronö

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.

ANNONS
ANNONS