Myndigheten anser att vindkraften inte bara är dyr, den är ineffektiv, skriver BBC. Det kostar omkring 1,1 miljard euro, omkring tio miljarder kronor, att länka den till det nationella tyska kraftnätet. Tillgången till det nationella nätet är nödvändig om de förnyelsebara energikällorna ska nå det uppsatta målet 20 procent av all energi år 2015.
Rapport dömer ut vindkraft – för dyrt
Mest läst i kategorin
Det är möjligt att till ett mycket lägre pris minska utsläppen av växthusgaser nästan lika mycket med hjälp av moderna filter i befintliga kraftverk som drivs med fossila bränslen, hävdar myndigheten.
Tyskland har 15 000 vinddrivna elproducerande turbiner i drift och är störst i världen med denna energikälla.
I Storbritannien, som står inför en kraftig utbyggnad av vindkraft, är den officiella åsikten en annan. En taleskvinna för handels- och industridepartementet i London anser att den tyska rapporten inte kan översättas till de brittiska förhållandena.
– Storbritannien har tillgång till en av världens största vindresurser, säger hon.
Chefen för miljöorganisation Greenpeace Stepen Tindale instämmer i den brittiska regeringens åsikt.
– Storbritanniens inriktning har sänkt kostnaden för vindkraft väsentligt de senaste åren, sade Tindale.
Greenpeacechefen säger också att inte bara en stabil och riklig tillgång på vind skiljer Storbritannien från Tyskland. Londonregeringen har infört en prisgaranti som lett till billigare vindkraft. Dessutom har britterna ett lägre mål, tio procent av energin ska komma från vindkraftverk. Den tyska högre målsättningen vållar problem eftersom tillgången på vind varierar.
Brittiska vindkraftsmotståndare anser att den tyska rapporten bekräftar deras åsikt att skattebetalarna tvingas betala för en ”galenskap”.
Gröna konsumenter i Storbritannien tror att de räddar världen. I själva verket straffar de andra konsumenter genom att påtvinga dem tre gånger högre elkostnader än nu, säger Angela Kelly som är chef för kampanjorganisationen Country Guardian.
Allmänhetens motstånd mot vindkraften växte snabbt när fakta om den blev kända och konsumenterna insåg att de skulle få ta hand om kostnaden.
TT