Växter i kontoret främjar både fysisk och psykisk hälsa

Uppdaterad

Att kontorsväxter renar luften är något som många tar för givet. Vad menas då med renare luft? Sanningen är att växter inte kan ersätta vanlig rumsventilation men bidrar däremot till bättre ventilation.

Enligt forskare från University of Technology i Sydney har kontorsväxter förmågan att bryta ner vissa gifter i luften såsom cancerframkallande bensen som finns i avgaser.

Enligt hjärnforskaren Katarina Gospic har kontorsväxter även en positiv psykologisk inverkan. Ett välventilerat kontor med rätt växtvägg kan då leda till ökad produktivitet, friskare anställda och en uppfriskande arbetsmiljö.

Tidigare forskning

NASA publicerade en studie 1989 där forskare hade bland annat undersökt möjligheten till att använda sig av växter för att skapa syre och rena luften i rymdstationer. Studien visade att denna metod inte var tillräckligt effektiv av sig självt.

American Lung Association släppte en rapport 2017 som visade att vanliga inomhusväxter i de flesta fall inte hade någon inverkan på luften i ett hem på grund av det lilla antalet växter det oftast handlade om. Sedan dess har många forskare studerat vad exakt som växter gör när de renar luften.

I mars 2022 rapporterade forskare från University of Birmingham att vanliga inomhusväxter var särskilt effektiva på att bryta ner kvävedioxid, en av de vanligaste avgaserna som kontor belägna jämte trafikerade vägar ofta tar in.

I maj 2023 rapporterade forskare från University of Technology i Sydney att kontorsväxter även effektivt kunde bryta ner andra avgasgifter såsom bensen, toluen,
etylbensen och xylen.

Neurodesign och växter

Enligt neurodesign ska man inreda och designa på sådant sätt att man har kroppens välbefinnande i åtanke. Hjärnforskaren Katarina Gospic samarbetade med inredningsdesigner Isabelle Sjövall när de kom fram med konceptet och Sjövall har lagt ett stort fokus på biofili och växter.

Enligt Gospic så ger den naturligt gröna färgen hos kontorsväxter en avslappnande effekt som låter hjärnan fokusera lättare utan distraktioner. Enligt Sjövall så har växter även en uppfriskande effekt genom sina dofter och färger, förutom den luftrenande effekten.

En stark kombination

Människor spenderar nästan 90% av sin tid inomhus, fördelat mellan hemmet och arbetet. Effektiv ventilation och välplacerade växter ska enligt forskning leda till en hälsosammare arbetsmiljö, då ventilationen ser till att luften inte lägger sig och växterna bryter ner många av de gifter som kan orsaka hälsorisker.

Frisk luft och trevlig miljö bidrar även till ett psykiskt välbefinnande, vilket gör kombinationen särskilt effektiv. Det friska syret utifrån får hjärnan att prestera bättre och motarbetar slöhet som kan komma på grund av dålig luft.

Kontorsväxter är då särskilt effektiva i kontor i storstäder eller jämte motorvägar, då växterna verkar bryta ner specifika avgaser.

Bazoom Group
Vestergade 48H
DK-8000 Aarhus C

Vill du också synas här med ditt pressmeddelande? Läs mer här!