Värderingsmetoder för företag

När det är dags att köpa ett intressant företag finns olika metoder för att fastställa ett värde.
Dessa metoder har tagits fram för att köpare inte ska betala mer än vad företaget är värt och samtidigt ska inte säljaren gå med på underpriser. Vid val av metod sägs det att den är situationsbaserad, så först tittar man på vilken situation företaget befinner sig i. Några faktorer man överser är bransch, inriktning för verksamheten och i vilken utvecklingsfas företaget befinner sig i.
Det finns ingen tydlig teori på en exakt metod, så alla metoder lär visa på annorlunda resultat jämfört med resterande. Det blir mer rättvisa resultat när det görs på stora företag som inte har en stabil tillväxt eller har flera liknande företag på marknaden som de kan jämföras med. Större problem uppkommer då det ska göras värdering på små företag. Tillväxten i ett mindre företag kan snabbare ändras radikalt än hos de stora företagen. Andra faktorer som kan göra en värdering orättvis är prisförändringar på marknaden eller att en stor kund väljer att hoppa av ett projekt eller rentav byter företag.

Tre vanliga metoder för värdering av företag

Substansvärdering anses vara den mest enkla metoden. Det tas fram ett värde för företagets tillgångar och dess skulder, och sedan dras skulderna av från tillgångarna. Dessa siffror tas från företagets balansräkning. Materiella saker som maskiner och byggnader är lättare att värdera, men problem kan uppstå då det gäller immateriella saker som är en stor faktor hos tjänsteföretag. Dessutom tas det inte heller hänsyn till om det är ett företag som är i tillväxt, vilket ofta syns bland de mindre företagen.

Avkastningsvärdering

är mer avancerad på det vis att en del av den består av gissningar och antaganden. Resultatet är ett genomsnitt från en tid 2-3 år tillbaka i tiden och fram till ca 1 år framåt. En fördel med denna metod är att man genom antaganden kan ta hänsyn till faktorer som inte finns medräknade i balansräkningen. Kan vara passande för företag som gör vinster baserat på till exempel personal, affärsidé och marknaden.

Marknadsvärdering

är passande för branscher som butiker, taxi, restauranger och kiosker. Man undersöker marknaden för att överse vad som har betalats för företag inom samma bransch, storlek och ort. Resultaten av undersökningen diskuteras sedan mellan säljare och köpare för att komma överens om ett värde.
Oavsett vilken värderingsmetod som väljs, så är det en god idé om köparen gör en egen undersökning för att lättare överväga säljarens argument. Värderingen utgör en grund, men i slutänden är pris och villkor en förhandling mellan säljare och köpare.