Kommer räntan äntligen gå ner 2024?

Uppdaterad

Enligt de flesta prognoser verkar det som att styrräntan efter ett drygt år av konstanta höjningar kommer att gå ner under 2024. Varför utvecklingen ser ut som en gör och hur det kan påverka dig som låntagare kan du läsa mer om på Riksbankens hemsida.

Vad är styrräntan och varför har den höjts?

Styrräntan är den ränta som bankerna kan placera och låna pengar till hos Riksbanken. På så sätt påverkar styrräntan alla andra räntor – om banken till exempel lånar pengar hos Riksbanken till 3% ränta kommer banken låna vidare dessa pengar till exempelvis bolånekunder för en något högre ränta. Riksbanken använder styrräntan som ett instrument för att påverka svenskarnas beteende och därmed konjunkturen och inflationen.
Sambanden mellan ränta, inflation och konjunktur är komplicerade och ibland förstår inte ens ekonomiprofessorer vad som händer. Förenklat ser det dock ut så här:
1. Om styrräntan (och därmed alla övriga räntor) är låg så ökar det viljan till konsumtion och investeringar. Detta eftersom lägre räntor gör att personer med lån får mer pengar kvar till annat och att det blir billigt att låna till investeringar. Samtidigt är sparräntan så låg att det känns poänglöst att spara. Här kan du läsa mer om aktuella räntesatser hos olika banker

2. En hög konsumtionsvilja leder till ökad efterfrågan på varor och tjänster. Företagen utnyttjar detta och höjer priserna för att öka sina vinster. Arbetarna känner av prishöjningarna och att företagen gör stora vinster och svarar med att kräva högre löner. Samhället hamnar nu i en situation där allt blir dyrare samtidigt som värdet på det man får inte ökar. Det är detta som är inflation.

3. Samtidigt betyder också en låg ränta att få vill investera i svenska kronor eftersom avkastningen är dålig. Detta gör att växelkursen sjunker. Importerade varor blir dyrare medan efterfrågan på det vi exporterar ökar vilket ytterligare driver upp inflationen.

4. Genom att höja styrräntan dämpar Riksbanken takten i ekonomin så att konsumtion och investeringar sjunker och inflationstrycket minskar. Förutom att den höjda räntan får effekt genom att människor och företag med lån får mindre pengar att röra sig med så fungerar den också som en signal om att hårdare tider väntar vilket ökar sparbenägenheten.

5. Den höjda räntan gör också att det blir mer lönsamt att investera i svenska kronor varför växelkursen stiger vilket också sänker inflationstrycket.

Vad hände under 2023?

I Sverige har vi under många år haft en extremt låg styrränta. Mellan 2014 och 2022 har den antingen legat på 0 eller till och med varit negativ. Många menar att den långa perioden av nollränta är orsaken till den väldigt snabba höjning som skett sedan hösten 2022. Det normala är nämligen att Riksbanken höjer räntan när det är högkonjunktur för att dämpa takten i ekonomin. Detta skedde inte denna gång av olika anledningar. Trots covidpandemin (som inte fick så stor effekt som förväntat) hade vi därför en lång period med både högkonjunktur och låga räntor. Detta betalade vi för under 2023.

En annan anomali under 2023 var att trots de kraftiga räntehöjningarna så låg valutakursen kvar på historiska bottennivåer. Detta beror på att det är många andra faktorer som påverkar växelkursen. Dels finns en tendens i att vilja investera i stora valutor under kristider vilket gör att små valutor som kronan tappar mot stora valutor som dollarn och euron. Och dels minskar Sveriges låga tillväxt viljan till att investera i landet.

Prognos inför 2024

I november, som var det senaste tillfället som Riksbanken beslutade om styrräntan, bestämdes att en skulle bli oförändrad. Detta tolkas av de flesta som att perioden av höjningar är över. Vad som också talar för det är att andra styrräntor, som amerikanska FED och EU:s ECB, också lämnats oförändrade den senaste tiden. Sveriges ekonomi påverkas nämligen i hög grad av det globala läget och den utveckling med räntehöjningar och inflation som vi sett i Sverige har även skett på andra platser.

Att påverka inflationen med hjälp av ränteförändringar tar tid. Därför är det framförallt framtidens inflation som styr dagens räntebeslut. Trots att inflationen fortfarande är hög tror därför de flesta att Riksbanken kommer sänka räntan, förmodligen i flera steg, under senare halvan av 2024. Mot slutet av året kan styrräntan vara nere på så låga nivåer som 2,5 % enligt SEB:s ekonomer. Samtidigt varnar Riksbanken för att räntan kan behöva höjas igen. Det är fortfarande oroligt i världen och om till exempel fler krig eller pandemier uppstår kan läget förvärras snabbt.

Många har varit oroliga för att den svenska ekonomin ska hamna i så kallad stagflation. Detta innebär att ett land har hög inflation och låg tillväxt samtidigt. Stagflation innebär ett knepigt läge för Riksbanken eftersom de då inte kan sänka räntan för att få fart på konsumtionen utan att riskera att spä på inflationen ytterligare. Under 2023 har den ekonomiska tillväxten i Sverige varit bland de sämsta i Europa. Arbetslösheten var dock fortsatt låg. Nu förväntas arbetslösheten öka och en låga tillväxten fortsätta under 2024. Men samtidigt verkar inflationen vara på väg nedåt vilket gör att vi förhoppningsvis kan undvika stagflation.

Så påverkas du som konsument

Om du har ett bolån med rörlig ränta kan du förvänta dig att denna kommer vara oförändrad under början av året. Förhoppningsvis blir det också en sänkning fram emot årsslutet. Det är därför inte läge att binda räntan. Eftersom konjunkturen kommer vara fortsatt dålig och risken för arbetslöshet ökar gör du också klokt i att inte använda eventuella extra pengar du får över med sänkta räntor på konsumtion utan i stället spara eller amortera ned ditt lån. Det är viktigt att komma ihåg att de extremt låga boräntor vi upplevt under 2010-talet inte är det normala.

När det gäller privat- och snabblån har styrräntan en mindre påverkan eftersom räntorna på dessa lån generellt är betydligt högre medan lånesummorna är mindre. Har du två miljoner i bolån gör en räntesänkning på 0,5 % att du sparar cirka 10 000 om året. Samma räntesänkning på ett privatlån på 100 000 med ett års löptid ger endast en skillnad på 500 kronor.

Bazoom Group
Vestergade 48H
DK-8000 Aarhus C

Vill du också synas här med ditt pressmeddelande? Läs mer här.