Kan Big Data hjälpa till att förutsäga vem som vinner fotbolls-EM 2016?

Nu kan alla förväntansfulla fotbollsfans få uppleva fördelen med Big Data. Nyetablerade Bisnode Big Data Analytics Lab har utvecklat en webb-app som kan förutsäga fotbollsresultat genom att göra beräkningar av varje landslags styrkor när det gäller anfall och försvar. Enligt Bisnodes webb-app är det mest sannolikt att Spanien, England, Schweiz och Belgien går till semifinal. När det gäller finalen förutspår appen att den kommer att spelas mellan Belgien och Spanien.

Förutsägelser i realtid baserade på Big Data

Bisnode Big Data Analytics Lab gör förutsägelserna genom att använda ostrukturerad och spridd information från internet i kombination med analytiska modeller. Genom att analysera målintensitet, styrkor när det gäller anfall och försvar, historiska resultat etc., kan förutsägelser göras om hur matcherna slutar, gruppernas resultat, slutspelsträdet och till slut vem som kommer att vinna. Alla förutsägelser kommer att finnas på http://footballcup2016.bisnode.com Applikationen uppdateras löpande under turneringen med dagliga förutsägelser om resultat som bygger på lagens faktiska prestationer och matchresultat.

”Allt är möjligt när det gäller sport och fotboll, det är därför vi älskar det. Inget kan sägas med 100 % säkerhet. Men modellerna och resultaten har kontinuerligt jämförts med verkligheten och har visat sig vara rätt robusta. Det är därför vi kan förutsäga att Spanien, som försvarar titeln för andra gången, har de största chanserna att vinna igen 2016”,säger Andreas Psaros, Interim Commercial Lead, Bisnode.

Bisnode Big Data Analytics Lab

Bisnode startade Bisnode Big Data Analytics Lab för att erbjuda ett flexibelt Hadoop-ekosystem– ett ”mjukvarubibliotek” som kan bearbeta stora datamängder. Det innebär att Bisnode kan matcha och analysera sina kunders information med Bisnodes egen och den data som dagens uppkopplade värld skapar, så kallad Big Data.

”Vi tror att Bisnode Big Data Analytics Lab ger våra kunder, som är nedtyngda av komplexa, otestade idéer, möjligheter att på ett säkert sätt testa sina Big Data-case. Samtidigt kan vi lära av dem. Det gör att vi kan ta fram erbjudanden som bygger på dessa erfarenheter. Vem vill inte misslyckas snabbt och lära sig snabbt? Labbet låter oss och våra kunder göra just det”, säger Marcus Hartmann, Executive Director Big Data Analytics Lab, Bisnode.

Bisnode är ett ledande europeiskt data- och analysföretag. Vi hjälper företag att hitta och ta hand om sina kunder igenom kundens hela livscykel. Det gör vi genom att använda smart data så att våra kunder kan fatta smarta beslut. Vi sysselsätter 2 400 personer i 18 länder och har vårt huvudkontor i Stockholm, Sverige.