Footway Group rapporterar Q4 2023

Footway Group optimerar logistik samt stärker kassaflödet

– Genomförd lagerkonsolidering och framgångsrik flytt

– Förbättrat kassaflöde i Q4, utgående kassa uppgick till 66,1 (6,3) msek

– Nettoomsättningen för Q4 206,6 (318,1) msek, påverkad av låg lagertäckning pga rekonstruktionen

– Rörelseresultat (EBITA) för Q4 -19,9 (-176,3) msek, positivt påverkat av effektiviseringar

– Utvecklat möjligheten till konsignationslager, där leverantören äger produkter som lagerhålls

För att stärka kassaflödet har Footway Group genomfört åtgärder, inklusive centralisering av lagerverksamheten, minskning av split shipments, planerade lokala fraktavtal och returlösningar, samt effektivisering av processer genom användning av AI. Dessa åtgärder förväntas generera betydande årliga kostnadsbesparingar.

Under året har Footway Group optimerat lagerbindningen för Sportamore, Heppo och Footway för att öka omsättningshastigheten av lagrade produkter och förbättra kassaflödet. Detta har resulterat i mer balanserade lagernivåer och förbättrat kassaflöde. Begränsad tillgång till likviditet under rekonstruktionen har inneburit begränsad förmåga till inköp av produkter vilket inneburit en tillfällig negativ påverkan på försäljningen. Totalt under året minskade lagret med 199,5  msek.

“Efter ett utmanande år närmar vi oss nu slutet av en framgångsrik rekonstruktionsprocess. Ett fokuserat arbete har lett till betydande effektiviseringar, däribland konsolideringen av våra två lager till ett. Åtgärderna förbättrar vårt kunderbjudande, sänker kostnader och skapar en mer strömlinjeformad organisation”, säger Daniel Mühlbach, VD.

Under fjärde kvartalet implementerade Footway Group en mer flexibel lösning för lagerautomation, vilket möjliggör lagring av större produkter och kan skalas upp efter behov. Efter periodens utgång har bolaget genomfört en lagerkonsolidering. Lagerflytten slutfördes framgångsrikt i början av januari 2024, vilket innebär att all lagerhållning och utleveranser nu till 100% sker från bolagets lager i Eskilstuna.

Footway Groups avancerade och kostnadseffektiva erbjudande för externa e-handlare att använda bolagets Operations-as-a-service lösning Footway+ börjar nu väcka uppmärksamhet i marknaden och bolaget har en växande lista med intressenter av e-handlare som vill lägga sin operations hos Footway+ och på så vis få direkt tillgång till 24 europeiska marknader, med tillhörande frakt, kundtjänst, retur- och tullhantering, m.m.

“För att växa verksamheterna med ett effektivare kassaflöde har vi anpassat våra system för cross docking, drop shipping och konsignationslager. Konsignationslager är en stor fördel för många leverantörer som då även kan sälja direkt till konsument och få all operativ drift genom Footway+. Sammanfattningsvis har vi genomfört ett stort antal åtgärder som kommer att förstärka resultatet. Vår gemensamma tilltro till bolagets framtid kanske bäst illustreras av att nästan samtliga anställda i bolaget, ledningen och styrelsen tillsammans förvärvade ca 9% av aktierna i Footway i månadsskiftet november/december”, avslutar Daniel Mühlbach, VD.

Delårsrapporten, i sin helhet, återfinns även på: footway.com/investors

För ytterligare information:

Daniel Mühlbach, VD
Email: daniel.muhlbach@footway.com

Susanne Cederström
Email: ir@footway.com

Om Footway Group
Verksamheten bedrivs genom butikerna sportamore.com, thesolestory.com, heppo.com, caliroots.com, belapadel.com, racketnow.com, brandosa.com, runforest.com, footway.com, grandshoes.com, netlens.com och stayhard.com. Footway Group äger plattformen där samtliga 12 butiker delar på en gemensam infrastruktur. Syftet är att nyttja stordriftsfördelar i lager, kundsupport, logistik mm för att låta små och medelstora butiker konkurrera på en internationell marknad med stora aktörer. Plattformen servar idag 24 marknader. Footway Groups aktier är listade på Nasdaq First North Growth Market med kortnamn FOOT B och FOOT PREF. Bolagets Certified Adviser är Carnegie Investment Bank AB (publ) och nås på 073-856 42 65 eller via email certifiedadviser@carnegie.se. Mer information om bolaget finns på footway.com/investors.

Denna information är sådan som Footway Group AB är skyldig att offentliggöra enligt EUs marknadsmissbruksförordning (EUnr 596/2014). Informationen lämnades genom VDs försorg, för offentliggörande den 19 januari 2024 08:00 CET.