Footway Group ansöker om planförhandling

Footway Group AB (“Bolaget”) har idag lämnat in en ansökan om planförhandling till Solna tingsrätt. Planen har stöd från en bred majoritet av borgenärerna. Bolaget förväntas i slutet av Q1 betala en skuldnedskrivningslikvid om ca 70 msek.

Under hösten har vi fortsatt att stärka Footway Plus-tjänsten för att ge e-handlare tillgång till vår infrastruktur för logistik och kundsupport och ompositionera Footway Group inför framtiden. Vi är tacksamma för det stöd och förtroende som våra partners, leverantörer, kunder och kollegor har visat oss under denna tuffa period. Vi ser hoppfullt på framtiden och strävar efter att fortsätta skapa värde för alla intressenter”, säger Daniel Mühlbach, VD.

Effektivisering med AI: Genom att implementera artificiell intelligens (AI) har Bolaget effektiviserat många av sina processer. Detta har lett till ökad produktivitet och minskade driftskostnader, vilket är avgörande för att hålla sig konkurrenskraftig i en snabbt föränderlig digital marknad.

Konsolidering av logistiken: Bolaget har genomfört en strategisk omstrukturering av sin logistik genom att konsolidera all logistikverksamhet till ett centralt lager i Eskilstuna. Denna process, som beräknas vara slutförd i januari, syftar till att optimera logistikflödena och minska tids- och resurskrävande redundans i Bolagets distributionsnätverk. Centraliseringen förväntas ge årliga besparingar om ca 30 msek genom minskade hyres-, administrations- och systemkostnader. Dessutom förväntas kostnaderna för frakt minska med 5–7 procent, vilket motsvarar en besparing på 10–15 msek per år.

Förbättrat kassaflöde och halverad lagerbindning: Genom ovan nämnda åtgärder har Bolaget lyckats förbättra sitt kassaflöde och effektivisera sitt lagerhållningssystem, vilket resulterat i att lagerbindningen har halverats. Detta är en viktig milstolpe, eftersom det frigör kapital och resurser för ytterligare investeringar och tillväxt.

"Sedan början har jag varit optimistisk och haft stor tilltro när det gäller bolagets framgång i rekonstruktionsarbetet. Bolaget har genomfört betydande effektiviseringar och fortsätter att genomföra förändringar med en äkta strävan att förbättra. Borgenärerna har visat väldigt stor förståelse för bolagets situation, och vi har nu säkrat stöd för rekonstruktionsplanen från en majoritet av borgenärerna. Därför lämnar vi nu in ansökan om planförhandling”, säger Nils Åberg, rekonstruktör.

För mer detaljer se rekonstruktionsplanen, www.footwayplus.com/investors/reports

För ytterligare information:

Daniel Mühlbach, VD
Email: daniel.muhlbach@footway.com

Nils Åberg, rekonstruktör
Email: fw@carler.se

Om Footway Group
Verksamheten bedrivs genom butikerna sportamore.com, thesolestory.com, heppo.com, caliroots.com, belapadel.com, racketnow.com, brandosa.com, runforest.com, footway.com, grandshoes.com, netlens.com och stayhard.com. Footway Group äger plattformen där samtliga 12 butiker delar på en gemensam infrastruktur. Syftet är att nyttja stordriftsfördelar i lager, kundsupport, logistik mm för att låta små och medelstora butiker konkurrera på en internationell marknad med stora aktörer. Plattformen servar idag 24 marknader. Footway Groups aktier är listade på Nasdaq First North Growth Market med kortnamn FOOT B och FOOT PREF. Bolagets Certified Adviser är Carnegie Investment Bank AB (publ) och nås på 073-856 42 65 eller via email certifiedadviser@carnegie.se. Mer information om bolaget finns på footway.com/investors

Informationen lämnades genom VDs försorg, för offentliggörande den 28 december 13:00 CET.