Elbit Systems Sweden tecknar avtal som förbandsintegratör för Försvarsmaktens digitaliseringsprogram LSS Mark

Idag (2023-10-25) tecknade Elbit Systems Sweden AB ett nytt tioårigt ramavtal att vara integrationspartner inom förbandsintegration för den svenska armén taktiska ledningsstödssystem LSS Mark. Uppdraget omfattar cirka 1,7 miljarder SEK över perioden och är indelad i flera faser.

Som integrationspartner och förbandsintegratör kommer Elbit Systems Sweden att leda utrullningen av arméns digitaliseringsprogram LSS Mark och integrera, installera och uppgradera en mängd olika plattformar och system för att säkerställa den svenska arméns digitaliserings- och transformationsresa.

Arbetet kommer att utföras på flera olika platser i Sverige och kommer att medföra omfattande expansion av Elbit Systems Sweden, både geografiskt och avseende organisatorisk tillväxt då avtalet kräver dussintals nya medarbetare från systemingenjörer till tekniker de kommande åren. Avtalet innebär en viktig plattform för Elbits fortsatta expansion och förmågeuppbyggnad i Sverige, och tydliggör bolagets position som en det svenska militära digtaliseringshuset.

Tobias Wennberg, VD Elbit Systems Sweden AB: ”Att äntligen komma i mål med denna viktiga affär är en oerhörd framgång och en milstolpe för oss som bolag. Vi är stolta över att ha blivit valda i hård konkurrens och vi ska se till att förvalta det ansvaret som en sann partner. Tillsammans med våra andra projekt inom ledningsstöd och kommunikation stärker detta vår position som den primära partnern till armén på deras digitaliseringsresa, och cementerar vår position som en lokalt ledande aktör på området och skapar goda förutsättningar för tillväxt. ”