SAS går från tre dagliga turer till Kalmar till noll under julhelgen. Halmstad mister också all trafik till Stockholm. Samtidigt lanserar flygbolaget en ny, påkostad reklamfilm med Joel Kinnaman om hur kräsna skandinaver är. En symbolisk kontrast – när verklighetens passagerare inte ens får lyfta.
SAS lanserar reklamfilm med Kinnaman – men stänger ned jultrafiken


Julflyg som inte lyfter
Under julhelgerna blir det ovanligt tyst på himlen över södra Sverige. SAS pausar all inrikestrafik till Kalmar och Halmstad mellan den 19 december och 6 januari.
För Halmstad går sista avgången den 19:e. För Kalmar den 23:e. Sedan: total tystnad, rapporterar utmärkta Flygtorget.
Anledningen? Låg efterfrågan, enligt SAS.
Men på flygplatserna låter det snarare som låg förståelse.
’Det är ju jättetråkigt’, säger Anette Holmgren, affärsutvecklare på Halmstad City Airport, till Flygtorget.
’Folk ringer och tror att det är något fel på bokningen. Vi tycker det är en märklig situation att SAS stryper trafiken helt under julen.’
Karin Lagerlöf, tillförordnad vd på Kalmar Öland Airport, håller med.
’Jag vet att SAS fått mycket reaktioner. Jag hoppas de tar med sig det inför framtida högtider’, säger hon.”

Samtidigt i reklamen: Joel Kinnaman väntar i kön
Medan smålänningarna ställer in sig på bilresor genom snöslasket, släpper SAS sin nya varumärkeskampanj: ”We’re proud to serve the toughest crowd.”
Hollywoodstjärnan Joel Kinnaman försöker i filmen smita före i kön, men stoppas av en vänlig, bestämd SAS-medarbetare.
Budskapet: skandinaver är kräsna, men rättvisa.
Filmen producerades av det danska produktionsbolaget Bacon och regisserades av Martin Werner – mannen bakom några av Nordens mest påkostade reklamer.
Totalt 43 personer har varit involverade i kampanjen, från SAS egna marknadsstrateger till kreatörer på Åkestam Holst, &Co och Anorak. Ett helt flygplan fullt av marknadsfolk – för en film som handlar om att stå i kö.
I ett pressmeddelande skriver SAS varumärkeschef Johanna Gustafsson: ”Som Skandinaviens flygbolag har vi ett ansvar att representera vår region och dess människor med stolthet. Det ligger i vårt DNA att leva upp till världens högsta förväntningar. Vi är stolta över att spegla Skandinaviens värderingar ut mot världen – från hur vi kommunicerar till hur vi tar hand om våra resenärer. Den här kampanjen handlar om sambandet mellan vilka vi är och hur vi flyger.”

Dansk dominans
Men trots de fina ord om Skandinavien, under ytan är SAS mer danskt än någonsin. Efter rekonstruktionen har Köpenhamn blivit bolagets huvudnav, medan svenska linjer pausas eller försvinner.
Vd Anko van der Werff har upprepade gånger varnat för att Sverige är en svår marknad och att Arlanda inte håller internationell standard.
För resenärerna i Kalmar och Halmstad är det små tröstord.
De vill inte ha ’premium branding’ – de vill ha ett flyg.”
En verklighet på marken
”’Vi har frågat SAS om åtminstone en round trip per dag’, säger Anette Holmgren i Halmstad till branschtidningen Flygtorget. ”Det finns passagerarunderlag, det vet vi.”
Men SAS blickar mot världen. Eller åtminstone mot Köpenhamn.
Kanske är det där skillnaden ligger. I reklamen väntar Joel Kinnaman på sin tur. I verkligheten väntar Halmstad och Kalmar på sitt flyg – och undrar om det någonsin kommer tillbaka.
Perfect Weekend Guide: SAS stänger ned jultrafiken till södra Sverige
Inställda linjer: Stockholm–Kalmar (23/12–6/1) och Stockholm–Halmstad (19/12–6/1)
Orsak: Låg efterfrågan enligt SAS
Reklamkampanj: We’re proud to serve the toughest crowd
Huvudperson: Joel Kinnaman
Antal personer i produktionen: 43
Produktion: Åkestam Holst / Bacon / SAS
Källa: Flygtorget, SAS

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.









