Den alternativa haverikommissionen Baltic Marine Technical Investigation Group (BMTIG) hävdar i en ny teknisk rapport att M/S Estonia förliste efter en kollision med ett större fartyg. Gruppen menar att de omfattande skadorna på styrbordssidan kräver en kraftig extern påverkan vid ytan, något som enligt deras beräkningar inte kan ha uppstått genom bottenkontakt.
Ny rapport: Estonia sjönk efter kollision


Mest läst i kategorin
Enligt professor emeritus Anders Ulfvarsson, knuten till utredningen, visar fotogrammetri och skadeanalys att energin bakom hålen i skrovet måste ha uppstått innan fartyget nådde botten.
BMTIG uppger att endast en kollision med ett fartyg i 3 000–7 000-tonsklassen i cirka 10 knop kan generera den mängd energi – 140–180 megajoule – som krävs, rapporterar Fokus.
Statens haverikommission (SHK) gör dock en annan bedömning. SHK:s utredningsledare Jörgen Zachau säger till Aftonbladet att myndigheten inte kommenterar BMTIG:s slutsatser i detalj före publiceringen av den officiella slutrapporten den 16 december.
Han konstaterar att myndighetens slutsatser ”avviker” från kollisionshypotesen. Zachau uppger även att SHK redan tidigare bedömt teorin som tveksam.
Här är Sveriges sämsta flygplats för dig som vill komma i tid
Sällan gör sanning så ont i ett flygplatshjärta, men nu är siffrorna här och de pekar rakt mot en flygplats södra Sverige. Inför julresandet har
BMTIG framhåller att deras rapport är reproducerbar och att alla beräkningar redovisas öppet.
Gruppen menar att deras slutsats följer samma fysikaliska utgångspunkter som tidigare analyser, men att nytt bildmaterial gjort det möjligt att fastställa energibehovet för de skador som nu dokumenterats.
BMTIG vill att myndigheterna tillsätter en ny teknisk utredning för att klarlägga vad Estonia kan ha kolliderat med.
Den officiella haverirapporten från svenska, finska och estniska myndigheter presenteras nästa vecka.
Nu blir det ännu svårare att resa till USA
Nu utökar Trump-regimen kraven för visum till USA. Vad sägs om att behöva redovisa 10 års e-postadresser du varit i kontakt med? Att ansöka om visum till

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-tal. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-tal. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.









