Finans Nyhet

”Ofta saknas interaktionen med företagets kunder”

Från vänster: Magnus Westerberg, Joakim Svensson, Fredrik Malm, Sara Lindström, Oscar Hyléen, Lisa Walder och Zacharias Westfahl.Foto: Peter Knutson.
Publicerad
Uppdaterad

Diplomatgruppen har startat en verksamhet inom digital strategi, arkitektur och prototyper. Uppdraget är att utmana de gamla arbetssätten och att föra kommunikation och affär närmare kunden.

Miriam Istner-Byman

Repeat Studio är ett konsultföretag specialiserat inom digital transformation och datadriven digital strategi. Företaget förenar Diplomatguppens kunnande inom opinionsbildning, varumärkesutveckling och affärsutveckling genom kommunikation med expertis inom digitala strategier, prototyputveckling, analys, UX och API-arkitektur.

Repeat Studio leds av Magnus Westerberg som är Director of Experience, senast Head of Creative Development på Tui och vd:n, Sara Lindström, som har mångårig erfarenhet av public affairs-rådgivning, digital aktivering och processledning. Teamet utgörs av analytiker, designers och arkitekter.

Diplomatgruppen har länge sett ett tydligt behov av att bistå sina kunder med tjänster inom digital utveckling, eftersom många företag och organisationer har svårt att genomföra ett effektivt transformationsarbete och att öka hastigheten i den digitala utvecklingen.

Annons

– Alla våra kunder pratar om hur man ska få upp farten på digitaliseringen och hur man ska arbeta med innovation. Samtidigt går det rätt långsamt. Det är tydligt att många företag och organisationer ligger efter i digitalisering. Vi vill kunna hjälpa våra kunder att förstå vad som funkar och vad som inte funkar, säger Magnus Westerberg.

Idag satsar många företag på att utveckla kundupplevelsen, men det finns vissa hinder till varför arbetet inte alltid lyckas.

– Många företag satsar på egna kanaler, men har svårt att nå ut med budskapet, eftersom kommunikationsavdelningen sällan arbetar ihop med it-avdelningen. Ofta saknas interaktionen med företagets kunder. Kommunikationsavdelningen och it-avdelningen behöver mötas, för att det ska bli en förändring, säger Magnus Westerberg.

Annons

Många gånger när man arbetar i kommunikations- och utvecklingsprojekt spenderar man mycket tid och pengar på sina idéer. Det är först när idéerna lanseras som man förstår om de är framgångsrika eller inte. Repeat Studios idé att hjälpa kunderna att göra sig av med de långa cyklerna för digital kommunikations- och produktutveckling och istället jobba i korta steg med hjälp av prototyper och datadriven analys, för att konfirmera hypoteser och på så sätt skaffa beslutsunderlag för vad de storskaliga resurserna ska användas till.

 – Inom digital utveckling arbetar man bland annat med agil utveckling, då man färdigställer mindre delar av ett projekt och släpper ut något litet hela tiden. Studier har visat att det går snabbare att göra små förändringar ofta än att göra stora förändringar sällan, berättar Magnus Westerberg. Det är precis detta som är vår filosofi. Vi kallar vårt arbetssätt för "datadriven prototyping" och det innebär att vi inte färdigställer produkten innan vi har testat vår prototyp på marknaden. Vi involverar marknaden på ett tidigt stadium, för att förstå vad som funkar bra och vad som behöver utvecklas.
 
Sara Lindström berättar att mycket handlar om att mäta och att analysera.

 – Ofta inser företagen att den kundupplevelse som de erbjuder kan bli ännu bättre, men de vet inte hur. Då gör vi en så kallad "digital prototyp" som vi testar och tack vare feedback och kontinuerliga mätningar och analyser av framförallt kundernas beteende och engagemangsnivå förstår vi vad som behöver utvecklas.

Annons

Framtiden är att arbeta med pr, analys och teknik integrerat i samma projekt, berättar Sara Lindström. Förhoppningen är att Repeat Studio ska växa ytterligare.

–  Efterfrågan är stor på våra tjänster och vi har offensiva planer. Det ska bli spännande att gå in i nästa år. Vårt mål är att ligga i frontlinjen när det gäller digital utveckling.

Annons