Finans Nyhet

Nu ska FI granska hur betaltjänstleverantörer arbetar för att motverka bedrägerier

Taggar i artikeln

Bedrägerier
”Det här är ett uppdrag som har tydlig koppling till såväl ökat konsumentskydd som bekämpandet av den kriminella ekonomin”, säger Malin Alpen, områdeschef Betalningar på Finansinspektionen.
Publicerad
Uppdaterad

FI ska genomföra en fördjupad analys för att granska betaltjänstleverantörernas tillämpning av bestämmelserna om motverkande av bedrägerier i betaltjänstlagen.

Realtid.se

I FI:s tillsyn ingår att granska hur banker och andra betaltjänstleverantörer arbetar med att motverka bedrägerier. Tidigare i höstas fick myndigheten ett regeringsuppdrag att redovisa hur denna tillsyn går till.

Som en del i detta regeringsuppdrag startar FI nu en fördjupad analys. I den ska myndigheten granska hur betaltjänstleverantörernas produkter och tjänster används i bedrägerier. FI ska också granska hur betaltjänstleverantörer arbetar för att motverka att så sker.

− Det här är ett uppdrag som har tydlig koppling till såväl ökat konsumentskydd som bekämpandet av den kriminella ekonomin. Vi ska bland annat titta på vilka åtgärder de här företagen vidtar för att förhindra deras produkter och tjänster utnyttjas för bedrägerier, säger Malin Alpen, områdeschef Betalningar i en skriftlig kommentar.

Annons

Regeringsuppdraget ska redovisas senast den 31 maj 2024.

Annons