Finans Nyhet

Analytiker: Norges besked räddar inte SAS

Taggar i artikeln

SAS
SASSAS
Enligt näringsminister Jan Christian Vestre har man fört en bra dialog med SAS men tänker alltså inte tillskjuta mer pengar till bolaget. Däremot kan man alltså acceptera en omvandling av skulder till nya aktier om nödvändigt.
Publicerad
Uppdaterad

Norska staten kan tänka sig att omvandla utestående SAS-skulder till nya aktier, vilket fick SAS-aktien att stiga med 7 procent på börsen idag. Beskedet är i rätt riktning, men räddar inte SAS, enligt Sydbanks analytiker Jacob Pedersen.

Rikard Jansson

Sydbanks analytiker Jacob Pedersen att nyheten var till stod del väntad.

— Det är en (liten) push i rätt riktning att alla stater omvandlar skuld till aktier. Men det räddar inte SAS. Den bollen ligger till stor del hos andra borgenärer och anställda, uppger han för Dagens Industri.

SAS skulder till Norge uppgår till 1,5 miljarder kronor. Bolagets plan är att omvandla totalt cirka 20 miljarder kronor i skulder och hybridobligationer till aktiekapital, samt därutöver fylla kassan på med minst 9,5 miljarder kronor i nytt kapital.

Annons

Enligt näringsminister Jan Christian Vestre har man fört en bra dialog med SAS men tänker alltså inte tillskjuta mer pengar till bolaget. Däremot kan man alltså acceptera en omvandling av skulder till nya aktier om nödvändigt.

Samtidigt uppgav Vestre att han inte ser Norge förbli en långsiktig ägare i SAS.

Den norska staten sålde sitt tidigare ägande i SAS 2018 men har sedan dess lånat ut 1,5 miljarder norska kronor till bolaget.

Annons

Riskerar fortsatt pilotstrejk

Samtidigt riskerar flygbolaget en fortsatt en pilotstrejk sedan parterna inte lyckats nå en lösning. Piloterna har varslat om att de går ut i strejk på onsdag. Enligt norska E24 kommer detta att beröra närmare 900 piloter i Sverige, Danmark och Norge. Effekterna av detta blir att uppemot 250 avgångar riskeras varje dag, vilket drabbar 45 000 resenärer per dygn.

Den som medlar i frågan är Medlingsinstitutet.

— Det är hårda motsättningar, det har alla förstått som följt parternas utspel i media, sade Jan Sjölin, tidigare avtalssekreterare i fackförbundet Kommunal och en av medlarna, till Dagens Industri.

Annons

Det var i mitten av juni som SAS fyra pilotföreningar gick ut med att det inte längre är aktuellt med att acceptera ett erbjudande om tidsbegränsade kostnadssänkningar.

Föreningarna påpekar att man erbjöd SAS tidsbegränsade krisavtal två gånger under pandemin, vilket hade stärkt bolagets ekonomi. Men istället fick man ett nej och såg SAS förlänga väsentliga försämringar i villkoren. Nu kräver piloterna förbättringar i dagens avtal, vilket innebär höjda löner och bättre villkor. Det skulle också innebära rejält ökade kostnader för SAS.

Pilotfacket har alltså varslat om strejk från och med den 29 juni.

Annons