Nelly krymper kostymen – ska spara 40-50 Mkr

Taggar i artikeln

Nelly Group
Utöver besparingsprogrammet kommer Nelly stegvis också dra ned på sina marknadsföringskostnader under resten av 2022.
Publicerad
Uppdaterad

E-handelsbolaget Nelly Group drar igång ett kostnadsbesparingsprogram som ska reducera de löpande operativa kostnaderna med 40-50 miljoner kronor på årsbasis. Det är en minskning med 15-19 procent jämfört med räkenskapsåret 2021, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

Finwire

Kostnadsbesparingsprogrammet väntas få full effekt från och med det andra kvartalet 2023.

Åtgärderna implementeras huvudsakligen under 2022 och inkluderar personalminskningar inom tjänstemannaorganisationen. Fackliga förhandlingar inleds inom kort.

–Vi förenklar hela vår verksamhet, så när vi nu minskar vår sortimentsbredd, rationaliserar våra IT-system och optimerar hur vi arbetar, då kan vi leverera en konkurrenskraftig kundupplevelse på ett mer effektivt sätt. Vi kommer endast bli ett långsiktigt lönsamt bolag om vi har rätt fokus och även rätt storlek på vår organisation, säger Helena Karlinder-Östlundh, tillförordnad vd på Nelly.

Annons

Utöver besparingsprogrammet kommer bolaget stegvis också dra ned på sina marknadsföringskostnader under resten av 2022.

Annons