FinansNyhet

Mysafety lanserar bedrägeriförsäkring – bedrägerier största problemet efter skadegörelse

PA Prabert MysafetyPA Prabert Mysafety
PA Prabert, vice koncernchef, Mysafety. Foto Mysafety
Publicerad

Att utsättas för bedrägeriförsök är vanligare än att bli bestulen på cykeln eller mobilen, säger PA Prabert, vice koncernchef för Mysafety, som utökar sin ID-försäkring med bedrägeriskydd.

Marlène Sellebråten

2008 lanserade Mysafety ett skydd mot ID-kapningar och i februari i år offentliggjordes ett samarbete med stiftelsen Tryggare Sverige om kostnadsfri hjälp till omprövning av nedlagda polisanmälningar om bedrägeriförsök. På måndagen lanserar försäkringsbolaget en ny försäkring som utöver ID-kapningar även täcker nätbedrägerier och finansiella bedrägerier kopplade till bland annat BankID, social manipulation, vishing, ID-kapning samt kort- och kontodebitering.

– Bedrägeriförsök är Sveriges näst vanligaste brott efter skadegörelsebrott. Det är vanligare att utsättas för bedrägeriförsök än att bli av med cykeln eller bli bestulen på sin mobil, säger PA Prabert, vice koncernchef för Mysafety, till Realtid. 

Han fortsätter: 

Annons

– Genomsnittsbeloppet på bedrägerier är svårt att beräkna. Det kan vara allt från några hundra kronor uppåt miljoner. Vi har sett att det ofta kan handla om att någon köper saker eller tar lån i någon annans namn på summor mellan 20 000 och 50 000 kronor. 

Bedrägeriskyddet omfattar proaktiv bevakning av person- och kortuppgifter på internet samt på deep web och darknet. Det täcker ID-kapningar, obehörig debitering av konton, bank- och kreditkort samt om någon blir vilseledd att lämna ifrån sig sin ID-handling och personliga kod, inklusive BankID. Det ingår även assistans som ger ersättning upp till 250 000 kronor, helt utan självrisk samt täckning av rättegångskostnaderna om ett ärende skulle  behöva drivas ända upp i rätten, skriver Mysafety.

PA Prabert uppskattar att efterfrågan är stor, för att det inte erbjuds av andra försäkringsbolagen idag men även för att skyddet täcker de fall då konsumenten själv lämnat ifrån ID-uppgifter.

Annons

– Vi får hundratals samtal i veckan från våra kunder. Den vanligaste frågan handlar om vad som gäller när man blivit socialt manipulerat, när man på något sätt själv klickat på något. Det går inte att bara få “skylla sig själv” med tanke på hur pass avancerade brottslingarna blivit. De använder oerhört avancerade och komplexa tillvägagångssätt och det räcker inte att säga att allt ansvar vilar på individen själv, säger PA Prabert, och fortsätter:

– Den näst vanligaste fråga vi får handlar om varför polisen lägger ner i princip 99 procent av förundersökningarna av dessa fall, för att de saknar resurser eller anser att de inte kan gå vidare med en anmälan.

Av just den anledning inledde Mysafety ett samarbete med stiftelsen Tryggare Sverige med syfte att kostnadsfritt erbjuda försäkringsbolagets kunder hjälp med att få den nedlagda förundersökningarna omprövade.

Annons

– Det är dags att göra något åt problemet. Konsumenterna förstår inte varför man väljer att lägga ner en förundersökning när de blivit blåsta på pengar.

Medan antalet kortbedrägerier minskat under 2020  så slog andra typer av bedrägerier, i synnerhet investeringsbedrägerier, nya rekord, enligt Polisens Nationella Bedrägericenter, NBC.

Mysafety Group startade sin verksamhet 1999 och ägs sedan 2007 av riskkapitalbolaget  Litorina. I koncernen ingår Mysafety Försäkringar och SBM Försäkring. Idag finns företaget i Sverige, Norge och Finland.

Annons