Att begravas i en kista med tillhörande ceremoni i kyrkan är inte lika självklart längre. I USA har begravningsföretag därför försökt möta nya behov.
Kremering tvingar begravningsföretag att förnya sig


Mest läst i kategorin
Begravningsbranschen har traditionellt setts som en stabil bransch. Människors behov av att begravas tycks ha varit konstant och innovationen har inte satts i första rummet.
Men nu tvingas bolag i USA tänka om för att kunna överleva i ett föränderligt landskap.
Missa inte: Kyrkoförsamling startade bolag – passerar 100 miljoner i omsättning. Realtid
I takt med att kremering blir allt vanligare och traditionella ceremonier tappar mark har det blivit vanligare att låta bolagen söka helt nya former av intäktskällor, skriver New York Times.
Billigare med kremering
Ökningen av kremeringar har haft stor påverkan på branschen. En direktkremering kostar betydligt mindre än en traditionell begravning, vilket pressar intäkterna.
Samtidigt stiger kostnaderna för personal, lokaler och drift, särskilt i en tid där det råder brist på utbildade begravningsentreprenörer.

För att möta dessa utmaningar väljer allt fler företag att bredda sina tjänster. Ett exempel är Einan’s at Sunset i delstaten Washington, där begravningslokalerna har omvandlats till moderna evenemangscenter som också används för bröllop och baler.
”De här människorna som vi betjänar nu vill inte ha det vi erbjöd för 40 år sedan. Det är inte samma människor, det är inte samma önskemål, det är inte samma preferenser och smak”, säger Sarah Smith, som är begravningsentreprenör på Einan’s.
Missa inte: Aktiebolagen som ska rädda kyrkan. Dagens PS
Senaste nytt
Nya minnesstunder
Ett annat företag som har försökt förnya sig är Hamilton’s Funeral Home i Des Moines, Iowa, där man har försökt skapa personliga och minnesvärda avskedsceremonier.
Istället för traditionella gudstjänster erbjuds nu tematiska minnesstunder.

Svenska kyrkan har syndat – får böta miljoner
Hur trygga är egentligen pensionspengarna i Svenska kyrkans händer?
Man har exempelvis organiserat en jaktresa till minne av en avliden jägare och minnestillfällen för barn med inslag av lekland och sockervadd.
Även mer konservativa aktörer, som Posey Funeral Directors i South Carolina, har börjat anpassa sig. Genom att erbjuda kreativa ceremonier, från musikkvällar till minnesstunder med superhjältetema, har de kunnat generera nya inkomster.
Fler vill ha begravning i naturen
Branschen står inför långsam tillväxt. Även om många från babyboomen nu börjar komma i upp åldern väntas fler av dem att välja kremering.
Dessutom finns det en trend att arrangera så kallad ”grön begravning”, där man låter kroppen återgå till det naturliga kretsloppet, skriver BBC.
”Vår uppfattning är att människor som har gått bort förmodligen föredrar att se livet gå vidare här på jorden, och ur vår synvinkel finns det inte ett bättre ställe för det än i ett vackert landskap”, säger James Hughes-Hallett, som planerar att starta en grön begravningsplats i Storbritannien.
Även i Sverige märks förändringens vindar. En trend som kom under pandemin var exempelvis att direktsända begravningsceremonier, vilket allt fler begravningsbyråer nu erbjuder, rapporterar Jämtlands Tidning.
Missa inte: Guds portfölj – här placerar kyrkan miljarderna. Dagens PS

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.