Realtid

Flygbolag vill skjuta upp 11 september-regel

flygbolag
Pilotfacket vill att de nya barriärerna ska installeras på en gång som reglerna gör gällande, men flygbolagen menar att det inte kommer gå. (Foto: Bruna Prado/AP/TT)
Johannes Stenlund
Johannes Stenlund
Uppdaterad: 04 juni 2025Publicerad: 04 juni 2025

En extra dörr ska skydda piloter från inkräktare på flygplan i USA. Nu menar flygbolagen att de inte hinner införa det i tid.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

11 september 2001 kapades fyra flygplan i USA, vilket ledde till terroristattackerna mot World Trade Center och Pentagon.

Kaparna lyckades då forcera dörren till cockpit och ta över spakarna.

Missa inte: Airbus kan slå ut Boeing i Kina – historisk order nära. Realtid

Nu vill USA få igenom en lag som tvingar bolag att installera en extra säkerhetsdörr in till piloterna – men flygbolagen menar att de inte hinner göra detta, skriver Reuters.

Lämnat in begäran

Reglerna, som har utformats av USA:s federala luftfartsmyndighet (FAA), kräver att nya passagerarflygplan utrustas med en sekundär fysisk barriär till cockpit.

Planen är att dessa regler ska träda i kraft i augusti 2025. Flygbolagen menar dock att det saknas godkända tekniska lösningar och utbildningsmaterial och vädjar om att få skjuta upp det i två år.

American Airlines är ett av flygbolagen som motsätter sig tidpunkten för de nya reglerna. (Foto: David Zalubowski/AP/TT)
ANNONS

Branschorganisationen Airlines for America, som representerar bland annat American Airlines, United Airlines och Delta Air Lines, har lämnat in en formell begäran till FAA om att senarelägga införandet.

Missa inte: Kraftigt sänkta biljettpriser och fler tåg – så vill staten lyfta krisande Arlanda. Dagens PS

ANNONS

Inte godkänt några modeller

Enligt flygbolagen har FAA ännu inte godkänt några barriärmodeller, och inga rutiner eller manualer för hur dessa ska användas har tagits fram.

Sedan 11 september har förstärkta och låsta cockpitdörrar blivit standard.

Norwegian kritiserar SAS nya avtal: ”Dåligt för passagerarna”

SAS och BRA:s nya samarbete väcker starka reaktioner i flygbranschen.

Experter har däremot pekat på att säkerhetsrisker kvarstår i de korta ögonblick när dörren öppnas, till exempel när en pilot behöver gå på toaletten.

Den sekundära barriären – ofta i form av ett galler av metallstänger eller kablar – ska installeras mellan cockpit och kabin, och ska vara svår att forcera.

ANNONS

Facket vill inte ha fördröjning

FAA:s regel från 2023 kräver att nya passagerarflygplan som tas i bruk efter den 25 augusti 2025 ska utrustas med sådana barriärer.

Missa inte: Svenska flygplatsen får europeisk utmärkelse: ”Sporrande”. Realtid

Pilotfacket anser däremot inte att flygbolagen har några goda skäl att skjuta upp införandet av nya dörrar.

”Vi uppmanar FAA att inte låta sig påverkas av ytterligare förseningstaktik. Kravet måste införas utan dröjsmål, som kongressen beslutat”, säger Jason Ambrosi, ordförande för fackförbundet Air Line Pilots Association.

Kan ta lång tid

Frågan har varit aktuell i kongressen i över ett decennium.

I den senaste luftfartspropositionen, FAA Reauthorization Act of 2024, ingår även ett uppdrag till FAA att utreda om även äldre passagerarflygplan ska omfattas av kravet.

ANNONS

Om reglerna endast gäller nya plan bedömer myndigheten att det kan ta upp till 25 år innan hela flottan är utrustad med de nya barriärerna, enligt kongressens researchavdelning.

Flygindustrins gröna framtid hänger på hållbart bränsle

Höga kostnader och investerarfrågor skapar utmaningar.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS