Realtid

EU vill rädda den krisande bilindustrin: "Vi måste"

En bild på EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen, en annan bild på en kvinna som jobbar i en bilfabrik och en tredje bild på en skylt med biltillverkaren Volkswagens logga.
Bilindustrin är en symbol för europeisk stolthet och ett område som kräver omedelbara insatser, menar EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen. (Foto: Jean-Francois Badias/Julian Stratenschulte/Michael Probst)/AP/TT)
Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson
Uppdaterad: 29 nov. 2024Publicerad: 29 nov. 2024

Europas bilindustri står inför en av sina svåraste prövningar någonsin med krympande marknader, tuffare regler och ökad konkurrens från Kina. Detta vill EU-kommissionens ordförande ändra på.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen har lanserat ett personligt initiativ för att stötta den europeiska bilsektorn – som är avgörande för miljontals jobb i unionen.

”Vi måste se till att framtidens bilar fortsätter att tillverkas i Europa”, sa hon under ett tal i EU-parlamentet, enligt Fortune.

Missa inte: Kinas biltillverkare i kris: ”Knockout-turnering”. Realtid

Initiativet inkluderar en strategisk dialog där nyckelaktörer från industrin ska samarbeta för att hitta lösningar. von der Leyen framhåller att bilindustrin är en symbol för europeisk stolthet och ett område som kräver omedelbara insatser för att hantera en ”djup och omvälvande övergång”.

Volkswagen i fokus

Bland de drabbade företagen står tyska Volkswagen i centrum, med planer på att stänga tre fabriker i Tyskland och genomföra omfattande kostnadsbesparingar. Planerna har mött hårt motstånd från både fackföreningar och politiker, skriver The Economist.

”Möjliga felbeslut från det förflutna får inte ske på bekostnad av anställda”, har Tysklands förbundskansler Olaf Scholz tidigare sagt i ett uttalande.

Läs även: Så ska Europas bilindustri överleva krisen. Dagens PS

ANNONS

Samtidigt pressas Volkswagen och andra europeiska biltillverkare av konkurrens från kinesiska elbilstillverkare, vars marknadsandelar i Europa stadigt ökar.

Trots att EU nyligen införde tullar på kinesiska elbilar för att motverka snedvriden konkurrens, fortsätter kinesiska tillverkare att vinna mark. På hemmaplan i Kina har europeiska varumärken tappat marknadsandelar kraftigt – en utveckling som enligt The Economist påverkar hela branschen.

ANNONS

Global press

Förutom konkurrensen från Kina står europeiska bilföretag inför politiska risker i USA.

Donald Trump har hotat med nya tullar på importerade bilar från Mexiko och Kanada, vilket kan slå hårt mot europeiska företag som är beroende av nordamerikanska marknader.

Läs även: Tvärnit för suget efter elbilar i Europa. News55

Trots dessa utmaningar visar von der Leyens initiativ en vilja att agera snabbt. Analytiker menar dock att det kommer krävas mer än strategiska samtal för att rädda en industri där efterfrågan minskar och vinstmarginalerna pressas av höga kostnader och nya utsläppskrav.

Missa inte: Kris i bilindustrin: Vad innebär det för Sverige?

ANNONS
Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Spela klippet

Så bygger man boenden för livets senare kapitel

Med en fördubbling av antalet personer över 80 år inom bara några år växer pressen på framtidens äldreboenden. Samtidigt brottas fastighetsbranschen med många utmaningar. Omsorgsfastigheter, som främst omfattar äldreboenden och trygghetsbostäder, spelar en allt viktigare roll i vårt samhälle. Sveriges befolkning blir äldre och i en väldigt stor omfattning. Inom bara några år kommer antalet […]