Finans Nyhet

Margareta Kylberg

Publicerad

… medierådgivare på Sveriges Annonsörer. <pufftextlänk>Du är positiv till mediespecialisten Posterscopes verksamhet men tycker att de bör ändra sitt sätt att ta betalt. Hur då?</pufftextlänk>

– Vi tycker att de har en bra samlad bild av utomhusmedierna och det är klart att de måste tjäna pengar på något sätt. Vi vill att de ska ta betalt på ett sätt så att det inte är volymbaserat utan istället per konsultation och tid.

Clear Channel tycker att Posterscopes verksamhet är onödig och de har valt att inte skriva något avtal med dem. Vad säger du om det?

– Clear Channel är naturligtvis förbannade över att betala extra för att någon ska rekommendera dem. Samtidigt skulle man kunna tro att Posterscope gynnar JCDecaux för att de får betalt från dem. Men vi har stor stor kontroll över det här och jag vet att Clear Channel inte är missgynnade, det har vi sett i statistiken. Vi har öppen relation med Posterscope. De är väl insatta, så vi rekommenderar dem.

Annons

Vad tycker annonsörerna om merkostnaden för att Posterscope kopplas in?

– I dag är de stora annonsörerna fullt uppdaterade på vilka de är och hur de bidragit. Många av dem är mycket positiva till det och känner att de får en total överblick av utomhusmarknaden. Vad man däremot skulle kunna reagera mot är att mediebyråerna egentligen borde ha den kompetensen hos sig. Men även att det i dag endast är Aegis-byråerna Carat och Vizeum som har tillgång till Posterscope.

JCDecaux betalar 5 procent i kickbacks. Är inte det en onödig kostnad som borde ingå i summan som annonsörerna betalar mediebyråerna?

Annons

– Vi tycker ju det, att det borde vara så. Eftersom mediebyråerna själva inte har kompetensen borde det vara de som drar nytta av det.

– Mediebyråerna borde ha bättre kompetens, och varför det blivit så här vet jag inte. Kanske för att det tidigare endast funnits två stora aktörer på marknaden och det har varit svårt att få det man verkligen vill ha. Man har varit tvungen att vara ute i väldigt god tid men nu börjar det bli lättare och mindre statiskt med fler konkurrenter. Så som det ser ut nu kan det nog behövas mer kompetens.

De flesta stora annonsörerna känner till det här säger du, de andra då?

Annons

– Över huvud taget är hur man köper media en dold bransch. De gör inte så mycket väsen av sig och varken syns redaktionellt eller på annonsplats. Men de som köper mycket utomhusreklam känner till det här. Egentligen är det i betalningsströmmarna som problematiken ligger, inte att Posterscope finns.

Annons