Magdalena Bonde vd Eniro
Magdalena Bonde, vd, Eniro. Foto: Eniro
Digitalisering

Magdalena Bonde: Eniro blir som ”Spotify för SME-marketing” i Norden

Eniros nystartade affärsområde Eniro Venture ska lyfta Eniros innovationskraft och få fart på appar och e-handeln, säger Magdalena Bonde, vd för Eniro.

 

Uppdaterad 2021-01-29
Publicerad 2021-01-26

Eniro har sjösatt nya affärsområdet Eniro Venture, som blir hemvisten för koncernens utvecklingsprojekt och innovationssatsningar, och även till bolagets eventuella förvärv på längre sikt. Det säger Eniros vd Magdalena Bonde till Realtid. Bolagets utvecklingsprojekt, vilka blir fler i samband med bolagets pågående digitalisering, ska få mer uppmärksamhet inom koncernen i och med det nya dedikerade affärsområdet.

– Ett antal produkter som inte varit kärnprodukter har blivit något styvmoderligt behandlade genom åren och det vill vi ändra på, säger Magdalena Bonde, vd för Eniro.

Hon fortsätter:

– I samband med att vi ställer om till att vara ett SaaS-bolag får vi ännu flera produktidéer som utan Eniro Venture inte skulle få någon hemvist. Det ska även de få nu.

Befintliga utvecklingsprojekt innefattar navigeringsappen Eniro på sjön. Med 120 000 betalande användare och 700 000 gratisanvändare växte appens omsättning med hela 60 procent under fjolåret, något som Eniro vill lyfta ännu mer.

– Eniro på sjön är en av Nordens största appar. Det är en absolut framgångssaga som tagits fram av mer eller mindre en kille. Det vill vi lyfta upp till Eniro Venture.

API:er och ”content sales” ska även Eniro Venture vidareutveckla och få att växa för att maximera bolagets enorma datamängd om såväl företagskunder som privatpersoner.

– Eniro har otroligt bra data om Nordens företag och privatpersoner, något som vi ska bli ännu bättre på att kommersialisera. Vi ska bland annat öka kommersialiseringen via våra API:er och satsa ännu mer på content sales.

Hon fortsätter:

– Vi har 55 000 kunder i Norden och är det enda bolag som kan erbjuda en digital one-stop-shop för marknadsföring åt nordiska små- och medelstora bolag. Hittills har vi varit offline-first men vi håller nu på att ställa om som en digital tjänst. Mitt Eniro-portalen ska bli som ett Spotify för marknadsföring för företag, där de lätt kan lösa allt från listningstjänsterna till att ändra sökorden i Google eller marknadsföra sig via Facebook. Med en marknadsföringsbudget om 20 000-30 000 kronor om året är SME-bolag inte särskilt intressanta för klassiska mediebyråer. Vi på Eniro kan däremot erbjuda allt som en e-handelslösning.

Det tredje område Eniro Venture ska fokusera på är partnerskap och M&As, samt att experimentera med nya produkter. 

Vad har ni för planer inom M&A?
– Om just M&A är det lite tidigt att uttala sig mer precist om idag. Men med en fräsch balansräkning, inga räntebärande skulder, en kassa på 200 miljoner kronor och en bra ebitda är Eniro ett starkare bolag än det varit på 18 år, säger Magdalena Bonde.

Platsannonser