FinansKrönika För dig som prenumerant

Den perfekta marknaden är en illusion

Ska man tjäna pengar kräver det vissa sprickor i fasaden. Se bara på Telia, Danske Bank, Swedbank och nu Ericsson, skriver Per Lindvall. Foto: Montage/Andrew Buchanan/Unsplash.Ska man tjäna pengar kräver det vissa sprickor i fasaden. Se bara på Telia, Danske Bank, Swedbank och nu Ericsson, skriver Per Lindvall. Foto: Montage/Andrew Buchanan/Unsplash.
Ska man tjäna pengar kräver det vissa sprickor i fasaden. Se bara på Telia, Danske Bank, Swedbank och nu Ericsson, skriver Per Lindvall. Foto: Montage/Andrew Buchanan/Unsplash.
Publicerad
Drömmen om den perfekta marknaden är en illusion. Om det inte fanns ”sprickor i fasaden” skulle inte heller många stora svenska företag vara så framgångsrika, skriver Realtids krönikör Per Lindvall.

Per Lindvall

Storföretagen Telia, Danske Bank, Swedbank och nu Ericsson, listan kan lång, har alla blivit påkomna med mer eller mindre grova oegentligheter. Gemensamt för dem alla är att de beskriver det som gamla problem, gärna med enskilda personer som begått överträdelserna, och absolut inte en del av vad företaget idag ser som en acceptabel affärskultur.

tests

00000000

000000

000000

000000

Har du redan ett konto.

Teckna premiumabonnemang

Månad
299
kronor per månad

Ex moms
Registrera med företagsmejl

Mest populär
Helår
274
kronor per månad

Betala 3 289 kr per år
och spara 299 kr

Team

Medlemskap till hela företaget.
Få upp till 50% rabatt>>

Det här får du som medlem

  • Tillgång till allt vårt Premium-innehåll på Realtid.
  • Nyheter, analyser, granskningar och reportage för beslutsfattare.
  • Krönikor, och analyser från ledande profiler.
  • Bli en del av vår community.

Så här fungerar Premium

  • Betala per månad eller år.
  • Säg upp enkelt när du vill.
  • Välj mellan kort, Klarna eller företagsfaktura som betalningsalternativ.
  • Läs fullständiga villkor här.

Frågor?

Annons