Premium
Ska man tjäna pengar kräver det vissa sprickor i fasaden. Se bara på Telia, Danske Bank, Swedbank och nu Ericsson, skriver Per Lindvall. Foto: Montage/Andrew Buchanan/Unsplash.
Ska man tjäna pengar kräver det vissa sprickor i fasaden. Se bara på Telia, Danske Bank, Swedbank och nu Ericsson, skriver Per Lindvall. Foto: Montage/Andrew Buchanan/Unsplash.
Krönika

Den perfekta marknaden är en illusion

Drömmen om den perfekta marknaden är en illusion. Om det inte fanns ”sprickor i fasaden” skulle inte heller många stora svenska företag vara så framgångsrika, skriver Realtids krönikör Per Lindvall.

Per Lindvall
Uppdaterad 2021-05-25
Publicerad 2019-09-30

Storföretagen Telia, Danske Bank, Swedbank och nu Ericsson, listan kan lång, har alla blivit påkomna med mer eller mindre grova oegentligheter. Gemensamt för dem alla är att de beskriver det som gamla problem, gärna med enskilda personer som begått överträdelserna, och absolut inte en del av vad företaget idag ser som en acceptabel affärskultur...

Vill du läsa vidare?
Det här innehållet är en del av Realtid Premium. Med vår Premium-tjänst får du:
  • Tillgång till allt vårt innehåll på Realtid
  • Nyheter, analyser, granskningar och reportage för beslutsfattare
  • Tillgång till Realtids arkiv sedan 2004
  • Exklusiva erbjudanden från KTH Executive School och Lexly
Köp Premium
Redan medlem?

Platsannonser

Logga in