Finans Nyhet

”Köttbullarna rullar förbi volvo”

Publicerad

Svensk mat har fått ett genombrott i Europa och vi ser en ökande svensk livsmedelsexport. Sedan vi gick med i EU har exporten ökat från 4,6 miljarder kronor till över 30,8 miljarder kronor. ”Det är en exportboom utan motstycke”, säger Håkan Björklund, omvärldsanalytiker på Livsmedelsföretagen till Realtid.se.

Första halvåret i år ökade livsmedelsexporten med tio procent. Fortsätter ökningen i samma takt kommer Sverige ha uppnått en export på 34 miljarder kronor vid årsskiftet.

Före EU-inträdet 1994 exporterade Sverige främst vodka, dajm och skorpor. Men sedan EU-medlemskapet har allt fler livsmedelsföretag börjat exportera, eftersom den gränsfria EU-marknaden har befriat livsmedelsindustrin från tullmurar. Dessutom har livsmedelsindustrin i Sverige visat sig förvånande framgångsrik när den – som genom EU:s gemensamma jorddbrukspolitik – får lika spelregler med konkurrenterna inom EU.

– Exporten står inte längre och faller på tre produkter, tvärtom ökar den på ett flertal varuområden. Vi ser en ljus framtid, inte minst för våra många mindre och medelstora livsmedelsföretag runtom i hela Sverige, säger Agneta Dreber, vd på Livsmedelsföretagen till Realtid.se.

Annons

I dag går mer än 65 procent av Sveriges livsmedelsexport till EU-länder.

Exporten har även gynnat jordbruket. Livsmedelsindustrin köper 70 procent av jordbrukets produkter. Agneta Dreber exemplifierar det starka sambandet mellan industrins export och jordbruksproduktionen:

– Marabou och Löfbergs Lila är bara två exempel bland många. Marabou blandar sin kakao från Elfenbenskusten med 100 procent svenskt mjölkpulver från 7.000 svenska kor. På samma sätt är det med kaffe som importeras från U-länder, rostas och exporteras. Löfbergs Lila exporterar även mjölkbaserade produkter. Detta är bra för alla, såväl för tillväxten i Sverige, svenska mjölkbönder, U-länder och för kakaodlarna på Elfenbenskusten.

Annons

Det Sverige exporterar mest är flytande spannmål (vodka), förädlad spannmål (bakverk, kakor, fryst bröd) och choklad.

– Svenska framgångsexempel har blivit många. Pepparkakor är bland annat något som älskas världen över och exporteras till 39 marknader. Även småkakor från Gillebagarn är populära. De exporterar över en miljard små kakor. Vad som också går bra är hälsosam mat, säger Håkan Björklund.

Framgångarna är nu så tydliga att regeringen bedömer att det finns ytterligare potential att utnyttja. I regeringsförklaringen slogs det fast att livsmedelsexporten ska främjas. Det pågår därför ett samarbete mellan Exportrådet, Livsmedelsföretagen och Lantbrukarnas Riksförbund.

Annons

– Detta samarbete är utöver våra ordinarie satsningar. Vi hjälper främst livsmedelföretag med själva exportproceduren, det vill säga det som krävs för ett företag för att få ut sina varor internationellt, som tillexempel märkning och paketering, säger Christine Wass på Exportrådet till Realtid.se.

Agneta Dreber på Livsmedelsföretagen leder för närvarande en jättestor satsning i Ungern tillsammans med LRF och svenska jordbruksministern Ann-Christine Nyqvist.

– Det är 21 svenska livsmedelsföretag som från slutet av oktober och i början november ska sälja svensk mat på den ungerska kvalitetskedjan Match, säger Agneta Dreber.

Produktportföljen bland de företag som medverkar spänner över hela livsmedelsområdet, men med fokus på det välkända ”svenska fikakonceptet”, som tillexempel kaffe, kanelbullar, havrekakor, punschrullar, pepparkakor, choklad och polarbröd.

– Men även färdigmat som Tex-Mex, köttbullar och pizzor ingår. Om man ser på deltagarlistan återfinns företag som är väl spridda över hela Sverige, från Gillebagarn i Örkeljunga via Karamellpojkarna i Alingsås, Löfbergs Lila i Karlstad och Ahlgrensbilar i Gävle till Polarbröd i Älvsbyn och Milko i Östersund. Genom denna satsning får också småskaliga livsmedelelsförädlare draghjälp av stora välkända exportörer som Cloetta-Fazer och Santa Maria, säger Agneta Dreber.

Annons