Kortdata från Rally-VM ska boosta besöksindustrin

Taggar i artikeln

Doconomy Mastercard
Jessica Ståhlbom, Marknadschef i Norden och Baltikum på Mastercard.
Publicerad
Uppdaterad

Med hjälp av transaktionsdata före, under och efter Rally-VM 2024 ska Mastercard hjälpa värdstaden Umeå att anpassa sina tillväxtplaner för att ta steg mot målet om nettonollutsläpp. Det säger Jessica Ståhlbom, Marknadschef i Norden och Baltikum på Mastercard, till Realtid.

Anders Frick

Kortföretaget Mastercard vill alltmer se sig själva som ett techbolag och har flera innovationssatsningar på gång. Bland annat driver man partnerskapsprogrammet Lighthouse, där startups och scaleupföretag får hjälp att utveckla sina lösningar. Vårens vinnare i MASSIV-programmet blev svenska TrusTrace, som genom data ger modevarumärken insyn i hela leveranskedjan.

– Det gör att företag i modebranschen kan skapa mer ansvarsfulla leveranskedjor och på så sätt uppfylla regelmässiga krav. För oss är det oerhört viktigt att stötta dessa innovativa lösningar och snabba på deras framgång, säger Jessica Ståhlbom, Marknadschef i Norden och Baltikum på Mastercard till Realtid.

I Stockholm har Mastercard etablerat ett globalt Sustainability Innovation Lab, som fungerar som ett globalt forsknings- och utvecklingscenter för digitala produkter och lösningar inom hållbarhet. Labbets första prioriteringar inkluderar att vidareutveckla Mastercards Carbon Calculator i samarbete med Doconomy. 

Annons

– Labbet består av ett FoU-center med fokus på lösningar för hållbar konsumtion och värdekedjor, en ”Labs as a Service”-plattform som samlar partners och kunder för att tillsammans skapa hållbara lösningar som är av värde för samtliga, samt ett Mastercard Experience Center för demonstrationer av produktlösningar och personliga upplevelser. För att vi ska fortsätta utmana och driva utvecklingen i en positiv riktning så måste vi ligga steget före, säger Jessica Ståhlbom.

Varför hamnade labbet just här?
– Att vi valde att lansera labbet i Sverige är ingen slump. Sverige har länge legat i framkant när det gäller hållbar och digital innovation. Här finns också ett starkt engagemang från konsumenter, politiker och företag kring arbetet med övergången till en grön ekonomi, säger hon.

Under 2021 inledde Mastercard ett samarbete med Göteborg & Co för att stötta besöksnäringen i regionen – varför det?
– Det var en tid av pandemi, och det var viktigare än någonsin att stötta städers digitala utveckling. Tillsammans utvecklade vi en gemensam plattform som blev tillgänglig för olika aktörer inom besöksnäringen i regionen för att bidra med unika insikter för beslut om framtida satsningar och investeringar för att kunna utveckla framtidens hållbara turism, säger hon.

Annons

Nu ska ni samarbeta med Umeå kommun – hur då?
– I år utsågs Umeå till värdstad för Rally-VM fram till år 2024. I samband med detta ingick Umeå ett samarbete med Mastercard för att förstå hur koldioxidutsläppen från både invånare och besökare i staden förändrades före, under och efter Rally-VM. Med hjälp av transaktionsdata hjälper Mastercard Umeå att anpassa sina tillväxtplaner, säger hon.

Hur går det till?
– Vi använder Mastercard Carbon Calculator, som ger ”koldioxidpoäng” för besökares och invånarnas utgifter. Siffrorna baseras på Åland Index, en global lösning för beräkning av koldioxid som standardiserar hur vi mäter konsumtionens påverkan. Poängen kan i sin tur hjälpa städer och regioner att kvantifiera koldioxidpåverkan från ett visst evenemang, säger hon och fortsätter:

– Resultaten visade att bland besökarna under 2022 års Rally Sweden stod 48 procent for totalt spenderade pengar i Umeåregionen och 32 procent, motsvarande 88 miljoner kronor, av de totala utgifterna. Med hjälp av Mastercards data konstaterades det att koldioxidutsläppen ökade med 64 procent under perioden för rally jämfört med 2019. Med hjälp av tillförlitliga siffror kan Umeå planera för och vidta de åtgärder som behövs för att nå visionen om nettonollutsläpp, säger Jessica Ståhlbom.

Annons

Annons