Alma Medias aktieägare godkände vid måndagens stämma försäljningen av bolagets radio- och tv-verksamhet till Bonnier och Proventus.
Klartecken för Bonnier och Proventus
Styrelsens förslag stöddes av 99,98 procent av rösterna, enligt den finländska nyhetsbyrån FNB. Beslutet sänker norska Schibsteds tidigare bud på hela Alma Media, som var villkorat med att inga stora förändringar skulle ske med företaget.
Stämmans beslut innebär att Bonnier och Proventus köper Alma Medias radio- och tv-del – däribland 23 procent av aktierna i TV 4 – för 4,2 miljarder kronor.
Bolagsstämman drog ut på tiden. Den första omröstningen kunde genomföras först tre timmar efter det att stämman börjat på måndagsförmiddagen. Orsaken var, enligt FNB, att småägare kritiserade styrelsens beslut att sälja radio- och tv-verksamheten.
Schibsted, vars bud på Alma Media löper ut i dag, föreslog att beslutet skulle skjutas fram till mars.
TT
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.
Senaste nytt
Så får du makt över företagets likviditet
Datadrivna finansieringstjänster som gör vardagen enklare för dig som företagare.
Därför kan det löna sig att byta företagsabonnemang redan idag.
Här är lösningarna som gör skillnad på jobbet.
Har du rätt bilförsäkring?
Elbil, hybrid eller bränslebil? Vi försäkrar alla bilar och hjälper dig om något händer.