Rekrytering

Utseende ökar i betydelse vid digital rekrytering

I takt med att remote rekrytering ökar och anställningsintervjuer blir digitala visar nya studier att allt fler kandidater väljs bort på sitt utseende. Och finansbranschen är inget undantag.

Publicerad 2021-04-13

Nya vetenskapliga studier visar att chefer tar allt fler rekryteringsbeslut baserat på utseende, och anser att sökande som inte passar in i normen är mindre kompetenta. Rekryteringstrenden Lookism, eller Beauty Bias som den också kallas, är en nygammal trend som fått ett uppsving under coronapandemin, enligt rekryteringsföretaget TNG.

Finansbranschen är den bransch som visar sig vara mest påverkningsbar, följt av de som arbetar inom marknadsföring.

Till skillnad från annan typ av diskriminering är Lookism inte en del av de lagstadgade diskrimineringsgrunderna. 

Enligt en undersökning av TNG med över 1 000 svarande kandidater misstänker 14 procent av jobbsökare att de blivit bortvalda på grund av sitt utseende. Samtidigt uppger hela 46 procent av HR-specialister och 34 procent av chefer att de påverkas av en kandidats utseende under en anställningsintervju. London Business School har utvärderat påverkan av fysisk attraktivitet under anställningsbeslut. Totalt genomfördes fyra experiment med fler än 750 deltagare.

Hela 75 procent av deltagarna uppgav att de skulle anställa den “snyggare” kandidaten till specialistrollen eftersom den upplevs som mer kompetent. Detta kallas, enligt TNG, för ”Halo-effekten”, att omedvetet lyfta upp egenskaper som talang, ärlighet och intelligens hos snyggare människor.

 

Platsannonser

Logga in