Finans

Sergel kredittjänster varslar 70 efter tappat kontrakt

På grund av att man tappar ett större kontrakt med Telia tvingas Sergel kredittjänster varsla 70 medarbetare.

Uppdaterad 2020-04-23
Publicerad 2020-04-22

Telia Company har valt att inte förnya ett avtal med Sergel kredittjänster kring leverans av reskontraadministration och kundtjänst. Nuvarande leverans fortsätter till den 1 oktober. Eftersom Sergel kredittjänster därmed tappar 13 procent av sina intäkter de senaste 12 månaderna tvingas moderbolaget Legres nu vidta åtgärder för att spara pengar.

70 personer varslas med det är oklart hur många som kommer att få sluta.

– Det är väldigt tråkigt. Vi ska göra allt vi kan för att stötta de medarbetare som drabbas. Närmast inleder vi nu fackförhandlingar, säger Isak Åsbrink, vd för Legres.

Han vill inte utveckla varför Telia väljer att inte förlänga eftersom han säger sig vara bunden av "kontraktuell information" med Telia. Enligt Isak Åsbrink har man haft dialog med Telia angående kontraktet "under en tid".

Sergel kredittjänster sysslar med inkasso och betaltjänster. Verksamheten påverkas nu av corona. I och med att allt fler får en sämre ekonomisk situation försvåras betalningsmöjligheterna för dem som har köpt saker på kredit.

– Just nu har vi mer att göra än vanligt i organisationen. Det är fler som ringer in om olika ärenden. Hur vi kommer att bli påverkade av corona är svårt att säga men jag har väldigt svårt att se att det skulle vara positivt för företaget, säger Isak Åsbrink.

Legres är moderbolag för Sergelbolagen i Norden, en koncernen med omkring 420 medarbetare i Sverige, Finland, Norge och Danmark.

Platsannonser