FinansNyhet

Ranking: EY hetast i branschen

"Det är fantastiskt att vi är topp tio, och dessutom bäst i klassen i kategorin finansiella tjänster. Digitaliseringen och rådande situation driver på utveckling och förändring av såväl arbetssätt som yrkesroller och kompetenser", säger Anna Svanberg, vd, EY Sverige.
Publicerad

Rådgivnings- och revisionsföretaget EY kniper en sjätteplats i Randstads årliga Randstad Employer Brand Research. 

Realtid.se

Rekryterings- och bemanningsföretaget Randstad rankar årligen Sveriges mest attraktiva arbetsgivare. Tusentals respondenter över hela landet får besvara ett antal frågor i Randstad Employer Brand Research, och enligt de som svarat är EY ett av Sveriges mest attraktiva företag att arbeta på. De tre översta platserna knep Ikea, Essity och Sveriges Radio. 

–Det är fantastiskt att vi är topp tio, och dessutom bäst i klassen i kategorin finansiella tjänster. Digitaliseringen och rådande situation driver på utveckling och förändring av såväl arbetssätt som yrkesroller och kompetenser, säger Anna Svanberg, vd, EY Sverige i en presskommentar.

Sveriges mest attraktiva arbetsgivare enligt Randstad Employer Brand Research 2021:

Annons

1. Ikea (1)
2. Essity (ny)
3. Sveriges Radio (5)
4. Volvo Cars (2)
5. Försvarets Materielverk (ny)
6. EY (ny)
7. Södra Skogsägarna (ny)
8. CGI (ny)
9. Volvo Group (3)
10. Systembolaget (ny)

I Randstads undersökning framgår också att 11 procent av de svenska arbetstagarna har bytt arbetsgivare det senaste halvåret. Ytterligare 20 procent har för avsikt att byta arbetsgivare under det kommande halvåret, med en överrepresentation av yngre arbetstagare jämfört med andra grupper. De som bytt jobb fäster större vikt vid en trevlig arbetsmiljö, balans mellan jobb och fritid och anställningstrygghet än vid andra kriterier.

De vanligaste kanalerna som de som byter jobb använder är personliga kontakter (33 procent) och arbetsförmedlingen (32 procent), oavsett ålder eller utbildningsnivå. Kvinnor använder dock arbetsförmedlingen, Linkedin, sociala medier och jobbportaler i större utsträckning än män när de söker jobb. Å andra sidan tenderar män att använda rekryterare i större utsträckning än kvinnor. 35–54-åringar och högutbildade använder Linkedin oftare än andra grupper när de söker jobb.

Annons

En stor andel (38 procent) av arbetstagare i Sverige anser att möjlighet till distansarbete är en faktor som gör en arbetsgivare mer attraktiv. Detta är ännu mer uttalat bland kvinnor, personer i åldrarna 35–54 år, högutbildade och heltidsarbetande. Distansarbete placerar sig dock på åttonde plats av 16 kriterier, vilket innebär att det inte är bland de viktigaste, men inte heller bland de minst viktiga, kriterierna i Sverige.

Två av tre anställda har varit delaktiga i beslutet att arbeta på distans, medan en tredjedel av distansarbetarna inte hade haft något val.

De flesta arbetstagarna (66 procent) i Sverige är inte rädda att förlora jobbet på grund av covid-19. Den äldre generationen (55 år och äldre) är minst oroliga för detta (79 procent) .

Annons

En begränsad andel av arbetstagarna (14 procent) är rädda att förlora jobbet under 2021. Den rädslan är störst bland de som är upp till 24 år gamla (26 procent).

Annons