Annons

Annons

martina-klingvall.jpg

Martina Klingvall vill förändra telekombranschen: "Längs vägen samlade jag på mig små pusselbitar om hur man skulle kunna förbättra kundupplevelsen och dessa insikter lade grunden till min idé."
Martina Klingvall vill förändra telekombranschen: "Längs vägen samlade jag på mig små pusselbitar om hur man skulle kunna förbättra kundupplevelsen och dessa insikter lade grunden till min idé."

Kinneviks vd lärde Martina Klingvall leda med värme

Martina Klingvall är grundaren av techbolaget Telness och valdes nyligen in i  ABG Sundal Colliers styrelse. För Realtid berättar hon på vilket sätt golfen tränar upp den mentala styrkan och varför det är så bra att skapa en “mirakellista”.

“Om du tror att du är för liten för att göra skillnad. Prova sova med en mygga”

Så står det på planschen som sitter på väggen hos Telness – mobiloperatören som utmanar de stora telekomjättarna.

– Även om vi är små tror vi att vi kan göra skillnad. Det är även så jag ser på mitt nya styrelseuppdrag. Jag är ung och saknar erfarenhet från finansbranschen där ABG Sundal Collier är verksam, men jag tror att jag har insikter och erfarenheter som kan göra skillnad.

Annons

Annons

Det säger Martina Klingvall, grundare och vd av teleoperatören Telness och ny styrelseledamot i den nordiska investmentbanken ABG Sundal Collier.

– Stora bolag har ofta något att lära från mindre entreprenörsdrivna bolag. Det gäller bland annat hur man arbetar med digitala verktyg men även hur man bygger upp en värderingsstyrd organisation.

Martina Klingvalls resa började egentligen när hon som 20-åring flyttade från Halmstad till Stockholm då hon ville “bredda sina vyer”. Hon visste inte riktigt vad hon ville arbeta med i framtiden och därför valde hon att läsa industriell ekonomi vid Kungliga Tekniska högskolan, en bred utbildning som inte skulle stänga några dörrar till framtida karriärval.

Här inriktade sig Martina Klingvall mot Termodynamik, läran om energi. Även om Martina Klingvalls intresse för denna lära kan beskrivas som “ljumt” ångrar hon inte att hon gick utbildningen, eftersom hon fick fantastiska vänner som hon fortfarande har kontakt med och hon lärde sig att lära sig svåra saker oavsett om hon var intresserad av de eller inte. Bägge delarna skulle visa sig vara betydelsefulla i Martina Klingvalls startup-resa.

Under utbildningen sökte Martina Klingvall till ett management-program som utlystes av Telenor. Tanken var egentligen att det skulle se bra ut när hon senare skulle söka dit på “riktigt”, vilket hon skulle göra efter utbildningen. Men till sin stora förvåning blev Martina Klingvall antagen till programmet redan nu och rollen var för spännande för att tacka nej.

Martina Klingvall skulle nämligen "skugga" Georgi Ganev som då satt i ledningen för Telenor och som nu är vd för investmentbolaget Kinnevik.

– Georgi Ganev lärde mig mycket om ledarskap. Genom att vara närvarande, genuin och varm visade han att han brydde sig om företaget såväl som om medarbetarna. Alla medarbetare kände sig sedda av Georgi Ganev. Han är en stor inspiratör och förebild.

Martina Klingvall fick följa det dagliga arbetet. Bland annat fick hon sitta med på allt från utvecklingssamtal till större möten.

– Jag hade förmånen att bara iaktta och att inte driva en egen agenda. Tack vare det kunde jag vara uppmärksam på hur man argumenterar för att nå sina mål, hur man förhandlar och vad som karakteriserar effektiva möten.

Efter sex år på Telenor där Martina Klingvall fick pröva på olika roller, däribland säljchef, sa hon upp sig för att helt kunna koncentrera sig på sin nya affärsidé.

–  Under min tid på Telenor insåg jag att den tekniktunga organisationen kombinerat med långa beslutsvägar ibland kunde sätta käppar i hjulet för kreativa idéer. Längst vägen samlade jag på mig små pusselbitar om hur man skulle kunna förbättra kundupplevelsen och dessa insikter lade grunden till min idé. Jag ville förändra telekombranschen!

Martina Klingvall sade upp sig från Telenor och började kontakta människor som kunde hjälpa henne en bit på vägen för att realisera sin idé.

–  Det blev många frukostar och luncher med investerare och entreprenörer. Jag fick ett varmt mottagande och mycket ny kunskap i hur man går tillväga för att bygga upp ett nytt företag.

Därefter skrev Martina Klingvall en affärsplan och funderade på vilka olika scenarier en kund går igenom. Det resulterade i 240 olika kundresor.

– Jag tror att framtidens företag måste ställa sig frågan varför de existerar. Det handlar inte längre enbart om vilka produkter eller tjänster man erbjuder. Man måste även bestämma sig för vem man är och varför kunderna ska heja just på mitt företag. Jag tror att företagets värderingar och existensberättigande kommer att spela allt större roll, inte bara för kunder utan även för leverantörer och partners.

Martina Klingvall har lagt mycket fokus på att Telness ska bli ett värderingsstyrt bolag och det är bland annat den kunskapen som hon vill bidra med i styrelsearbetet på ABG Sundal Collier i kombination med insikten från en grundare av en tech-startup med digitalt fokus och stora ambitioner, då ABG Sundal Collier arbetar mycket med just denna typ av bolag i olika typer av kapitalanskaffningar och M&A-processer.

– Många aktörer säger att de vill vara framtidens företag och driva utvecklingen framåt. Då kan man inte bara fokusera på hur tekniken påverkar affärsmodellen utan man måste man också arbeta aktivt med vilka värderingar som ska prägla företagskulturen. Har man en stark företagskultur blir det även lättare att leverera en bra kundupplevelse, eftersom allt hänger samman.

Att Martina Klingvall är orädd och fylld av energi märks lång väg. Hon förklarar det med den stora grundtryggheten som hon fick av sina föräldrar som barn.

– Mina föräldrar dömer inte. De krävde visserligen mycket av mig och min syster, men jag kände mig aldrig ifrågasatt som person. Det gör att jag vågar ta risker och röra mig utanför min bekvämlighetszon.

Även Martina Klingvalls man Kristian har betytt mycket.

– Han får mig att tänka stort. Istället för att drömma om att starta en egen butik får han mig att tro att jag kan starta en helt ny mobiloperatör. Han höjer ribban för vad jag tror är möjligt.

Efter gymnasiet reste Martina Klingvall själv till Sydney. Hon ville bli golfproffs. Även om hon inte blev det har golfen gett henne en stor mental styrka som hon har stor användning för i yrkeslivet.

– Golf handlar om att slå det perfekta slaget när man väl måste. Det spelar ingen roll om jag vet att jag kan slå det perfekta slaget om jag inte kan prestera när det väl gäller.

För att ta kontroll över händelseförloppet och öka uppmärksamheten på de möjligheter som dyker upp har Martina Klingvall formulerat en “mirakellista”. En sådan lista handlar om önskvärda händelser som skulle kunna inträffa snarare än mål. För Martina Klingvall är det mirakel som står högst upp på Telness lista att företaget ska utses till "Årets Operatör". Det skulle innebära större kännedom och högre trovärdighet i branschen.

– Om tio år hoppas jag att varken jag eller Telness är en liten mygga längre.

 

Martina Klingvall

Född: 1987.

Utbildning: Industriell ekonomi vid KTH (examen 2011).

Karriär: Grundare av Telness 2016, Olika roller på Telenor i Sverige och globalt.

Lön: 35 000 kronor i månaden.

Bor: Lindhagen på Kungsholmen i Stockholm.

Familj: Gift med Kristian som jobbar ett riskkapitalbolag.

Drivkraft: Att se saker hända.

Karriärstips: Skapa en mirakellista för livet!

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons